zondag 18 augustus 2013

RECENSIE | Het verhaal van Mooi Meisje - Rachel Simon

Het is 1968. Lynnie, een jonge, blanke, stomme vrouw en Homan, een dove, zwarte man, leven in een gesloten inrichting waar ze door hun familie en de samenleving volledig aan hun lot zijn overgelaten. Ze worden hartstochtelijk verliefd op elkaar en slagen erin samen te ontsnappen. Dagenlang zwerven ze rond, tot ze op een donkere avond moeten schuilen voor het noodweer en terechtkomen in de boerderij van de gepensioneerde weduwe Martha. Het jonge stel is niet langer alleen Lynnie is zojuist bevallen van een meisje. De politie is hen echter op het spoor en valt de boerderij binnen. Homan rent het donkere bos in en verdwijnt, Lynnie wordt opgepakt. Maar voordat ze opnieuw wordt opgesloten, fluistert ze twee moeizaam gevormde woorden in Martha's oor: 'Verberg haar'. Op die stormachtige avond begint de epische zoektocht van Lynnie, Homan, Martha en baby Julia om elkaar weer te vinden. Veertig jaar lang blijven ze van elkaar gescheiden door ogenschijnlijk onoverkomelijke hindernissen, maar een gedeeld geheim, een onverklaarbare aantrekkingskracht en een buitengewone liefde trekken hen naar elkaar toe...

Na het lezen van Kom naar huis en Voor jou, had ik ook dit boek op mijn lijstje gezet. Ook dit boek gaat over een liefde die op het eerste zicht onmogelijk lijkt. En dat soort verhalen vind ik geweldig!

Ieder hoofdstuk van dit boek is geschreven vanuit het perspectief van één van de hoofdpersonages. Dat zorgt ervoor dat je alle kanten van het verhaal te weten komt, maar soms bracht het me ook wat in verwarring. De hoofdstukken lopen namelijk niet altijd even vlot in elkaar over. Het begin van het boek vond ik erg meeslepend en ook het ontroerende einde heb ik met veel plezier gelezen. Tussenin verslapte mijn aandacht wel eens en had ik zin om in één keer door te bladeren naar het einde.

Rachel Simon weet op een overtuigende manier de belevingswereld van een dove man en een stomme jonge vrouw weer te geven. Tijdens het lezen leefde ik vooral mee met Homan, die steeds maar op de vlucht is en zijn plaats in de wereld probeert te veroveren. Omdat hij doof is, geeft hij veel dingen waar hij het woord niet voor kent in zijn gedachten een eigen benaming. In zijn hoofd heet een joint bijvoorbeeld een "tintelsigaret". Ik kan me best voorstellen dat het vertalen hierdoor lastiger werd, maar de vertaling is me eigenlijk niet opgevallen en heeft me zeker niet gestoord.

Het verhaal van Mooi Meisje is een heel bijzonder liefdesverhaal over twee mensen die weliswaar een lichamelijke beperking hebben, maar wel in staat zijn liefde te voelen in zijn puurste vorm. Het feit dat dit boek (deels) gebaseerd is op waargebeurde feiten, maakt het des te mooier, maar ook schokkender.

Score:
«««½

Het verhaal van Mooi Meisje
Oorspronkelijke titel: The story of a beautiful girl
Rachel Simon
Aantal pagina's: 352
ISBN 9789022560280
Uitgeverij: Boekerij (2011)

14 opmerkingen:

  1. Mooi hoor! Dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten maakt het inderdaad aangrijpender. Ik lees ze graag maar ze pakken je soms zo hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit boek heb ik in het Engels gelezen en ik was er helemaal weg van! Supermooi verhaal, het heeft me echt aangegrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Ik ga het ook eens lezen. Ik hoop wel dat er een "happy ending" aan te pas komt, anders ben ik teveel aangedaan door een verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder te veel te verklappen: Ja, er komt een happy end aan te pas ;-)

      Verwijderen
  4. Ik wil deze al erg lang lezen! Nu ben ik nog nieuwsgieriger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me mooi, ook door de deels 'ware'gebeurtenissen. Ook deze komt weer op mijn lijstje erbij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie recensie ! Jammer van het middenstuk.(van het boek)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met een titel zoals dit boek verwachtte ik toch een heel ander verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb hem ook gelezen en vond hem ook erg mooi. Alleen werd het soms wel een beetje langdradig in het middenstuk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben nu erg nieuwsgierig naar het boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmm, niet echt mijn ding denk ik. Maar misschien moet ik het toch een poging wagen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke review, alleen niet echt een boek voor mij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik dacht dat het geen boek voor mij was toen ik hem kreeg maar oh wat heb ik van dit boek genoten, een van de mooiste boeken dit ik dit jaar heb mogen lezen!

    BeantwoordenVerwijderen