vrijdag 10 augustus 2012

Boekentips voor (beginnende) schrijvers


Het is een droom van veel mensen om ooit hun eigen boek in de boekhandels te zien liggen en ik ben daar geen uitzondering op. Voor alle aspirant schrijvers onder ons volgen hier een aantal boeken die je kunnen helpen bij het op papier zetten van jouw eigen bestseller. Ze zijn natuurlijk geen garantie op succes, maar zeker het lezen waard!

Wie schrijft - Elizabeth George
De romans van Elizabeth George worden wereldwijd door miljoenen lezers verslonden. Ze weet als geen ander boeiende karakters, haarscherpe dialogen en een sterke plot te combineren tot razend spannende psychologische thrillers. In Wie schrijft... onthult ze het geheim van haar succes als schrijfster. Ze laat zien dat schrijven geen mysterieus proces is, maar een vaardigheid. Aan de hand van voorbeelden uit haar eigen boeken en die van haar favoriete auteurs legt ze uit hoe een goed verhaal wordt opgebouwd en waar je als schrijver op moet letten.  Maar het boek is meer dan een handboek voor de beginnende schrijver. Het werpt een unieke blik op het schrijversleven van Elizabeth George. Openhartig vertelt ze over haar geworstel met personages, plot, setting en dialoog; over de onzekerheden die haar soms overvallen, maar ook over de voldoening die het voltooien van een goed verhaal geeft.

Dit boek heb ik met veel plezier gelezen! Elizabeth George vertelt je inside secrets over het schrijverschap en geeft bruikbare tips, vooral voor mensen die van plan zijn om een thriller te schrijven.


Een bestseller schrijven voor Dummies - Bart Van Lierde
1 miljoen Nederlanders zou graag een boek schrijven of is daar al mee bezig. Een schrijflustig volk! En tel daar ook nog een paar honderdduizend Vlamingen bij op. Voor degenen die altijd al een bestseller wilden schrijven is er nu Een bestseller schrijven voor Dummies. In deze complete handleiding leert ervaringsdeskundige Bart Van Lierde je alles over het schrijversvak: hoe kies je een genre? Hoe werk je een karakter uit? Hoe schrijf je een dialoog? En, misschien wel het belangrijkste, hoe vind je een uitgever? Met zijn handige tips richt Van Lierde zich op de allround schrijver, of die nu fictie of non-fictie schrijft. Poëzie echter komt niet aan bod, want dat is toch een andere tak van de sport. Met deze gids pas je gemakkelijk al het geleerde direct toe en word je een echte schrijver! Bart Van Lierde is auteur van een zestal romans, waaronder Mokerslag (2006) en 160 kilo (2007) bij Nw. Amsterdam.

De Dummieboeken vind ik altijd heel handig en deze ook weer. Bruikbare adviezen en schema's om een verhaal op poten te zetten. Alleen de lay out van Dummieboeken vind ik dikwijls heel onduidelijk, te veel symbooltjes en opmerkingen bij elkaar geduwd.




Schrijven vanuit je hart - Natalie Goldberg

Dit veelgeprezen boek is een gepassioneerde oproep om zo intens mogelijk te schrijven vanuit je essentie. Het boek is opgebouwd uit 64 hoofdstukjes van hooguit drie pagina’s, waarin een advies wordt uitgewerkt. Het zijn zonder uitzondering pittige teksten die tot de verbeelding spreken en de lezer stimuleren om zijn dromen waar te maken: schrijven alsof je leven ervan afhangt. De Schrijf.Bijbel. Onmisbare klassieker. – Geertje Couwenbergh, auteur van Zin: lust in je leven door schrijven. Elk hoofdstukje van deze schrijfcursus bevat wel een treffende aanwijzing, een advies dat navolging verdient.

Dit boek heb ik zelf nog niet gelezen, maar staat zeker op mijn lijstje!


Hebben jullie schrijversambities? Welke boeken over schrijven vinden jullie echte aanraders?


Tot de volgende keer!
Annelies

4 opmerkingen:

  1. Ik ben ook al een tijdje bezig, het zou mij ook fantastisch lijken om van schrijven mijn beroep te maken! Ik heb helaas nog geen boeken gelezen over schrijven, maar bedankt voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eigenlijk nog nooit een boek gelezen over schrijven. Ik denk toch dat ik veel meer leer door boeken te lezen van schrijvers die ik bewonder. Ik heb in het verleden wel eens een cursus gevolgd met als thema 'korte verhalen schrijven', maar die is me erg tegen gevallen omdat van mij werd verwacht dat ik een bepaalde stijl aannam die helemaal niet bij mij past. Sindsdien laat ik dat soort cursussen/boeken liever voor wat ze zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je op voorhand al weet dat je niks gaat hebben aan dat soort boeken kun je ze inderdaad beter links laten liggen en je eigen ding doen! Veel succes en plezier!

      Verwijderen