woensdag 18 april 2018

RECENSIE | Lampje - Annet Schaap

Dit is een verhaal over de zee.
Over geheimzinnige zeewezens en woeste piraten. Over het Zwarte Huis van de Admiraal, waarvan ze zeggen dat er een monster woont. Over een grijze vuurtoren op een eiland dat nog net vastzit aan het vaste land. Over Lampje, de dochter van de vuurtorenwachter, die iedere avond de eenenzestig treden beklimt om het licht aan te steken. Over een stormachtige avond, waarop de lucifers op zijn en alles misgaat.
Maar vooral over dapper zijn en meer kunnen dan je ooit had gedacht.


Al maanden lees ik de ene na de andere lovende recensie over dit boek. Tijdens de Jeugdboekenmaand besloot ik het ook te kopen en vorige week las ik het in één ruk uit. Als het aan mij lag, zou dit een hele korte recensie worden. Ik heb namelijk maar één woord voor dit boek: Subliem. Officieel is het een kinderboek, maar Lampje overstijgt alle leeftijdscategorieën en doelgroepen.

Over het verhaal zelf ga ik niet al te veel verklappen. Lampje is zo'n boek waarin je echt zelf op verkenning moet gaan. Wat ik je wel kan vertellen is dat het me deed denken aan de boeken die ik als kind zo graag las. Spannend, vol avontuur en met een hoofdpersonage waarin je je vanaf de eerste bladzijde kan inleven.

Hoe meer ik in woorden probeer te vatten wat ik nu zo fantastisch vind aan dit boek, hoe meer ik aanvoel dat dat de magie ervan voor een stuk tenietdoet. Dus je zult me maar op mijn woord moeten geloven wanneer ik zeg dat alle goeie dingen die je hoort en leest over dit boek waar zijn.


Lampje
Annet Schaap
Aantal pagina's: 328
ISBN 9789045120379
Uitgeverij Querido (maart 2017)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten