woensdag 28 maart 2018

RECENSIE | De laatste van ons - Adelaïde de Clermont-Tonnerre

Werner Zilch is een succesvolle jonge ondernemer in het New York van de jaren zeventig. Zijn zaken gaan geweldig goed en zijn naam begint bij iedereen die ertoe doet rond te zingen. Maar er zijn momenten dat Werner overvallen wordt door een vreemde melancholie; hij heeft geen eigen familie en hij weet niet wie zijn biologische ouders zijn. Het gezin waarin hij werd geadopteerd was liefdevol, maar toch voelde hij zich er nooit helemaal thuis. Tot hij op een dag de mooie Rebecca ontmoet. Ze worden halsoverkop verliefd en de toekomst lijkt zich rooskleurig voor hen uit te strekken.

Dan slaat het noodlot toe. Rebecca stelt Werner voor aan haar moeder Judith, die zo van hem schrikt dat het lijkt alsof hij haar in het verleden iets verschrikkelijks heeft aangedaan. Daarna verdwijnt Rebecca onverwacht en zonder een woord uit Werners leven.

Wat weet Rebecca’s moeder van Werners verleden of over zijn ouders? En wat gebeurde er eind 1945 in het verslagen -nazi-Duitsland? Als Werner ooit een toekomst met Rebecca wil opbouwen, moet hij eerst in het reine zien te komen met zijn verleden.

Werner Zilch is de man die de hoofdrol op zich neemt in De laatste van ons. Je leert hem kennen als een jonge ondernemer in het New York van de jaren '70. Samen met zijn compagnon probeert hij het te maken in de vastgoedsector. Hij loopt over van zelfvertrouwen, op het arrogante af. Tot hij tijdens een etentje De Vrouw Van Zijn Leven ontmoet: de Joodse Rebecca Lynch. Ze worden verliefd op elkaar en in Rebecca's buurt lijkt Werner eindelijk wat te kalmeren.

Hun prille relatie komt tot een einde wanneer Werner uitgenodigd wordt bij de familie Lynch. Rebecca's moeder komt oog in oog te staan met Werner en schrikt zo van hem dat het lijkt alsof hij de duivel in hoogsteigen persoon is. Vlak daarna verdwijnt Rebecca zonder een spoor achter te laten. Wanneer ze terug opduikt, wordt mondjesmaat duidelijk dat de reden van haar verdwijning gezocht moet worden in het verleden.

De verhaallijn van de volwassen Werner in New York wordt regelmatig afgewisseld met hoofdstukken die zich afspelen in nazi-Duitsland. Daar kom je te weten hoe het Werner als baby verging en hoe zijn familie de oorlog doorbracht.

Trage start
De laatste van ons komt nogal traag op gang. Heden en verleden wisselen elkaar heel lang af zonder dat duidelijk wordt of en hoe de verhaallijnen zullen samenkomen. Werner is zijn arrogante zelf, Rebecca verdwijnt om zonder verklaring weer op te duiken en dan wekenlang te slapen. Wanneer er eindelijk vaart en spanning in komt, zitten we al ver over de helft. De ontknoping komt er dan opeens wel heel snel aan en liet me toch een beetje op mijn honger zitten wat uitwerking betreft.

Sfeervol
Toch lezen ook de stukken waarin weinig actie zit meer dan prettig. De Clermont-Tonnerre creëert een wereld waarin genoeg te zien en te beleven valt. Vooral in de verhaallijn van de volwassen Werner komt dit heel goed uit de verf. Figuren als Andy Warhol en Jimi Hendrix maken hun opwachting en het geheel ademt gewoon New York. Een streepje Sinatra op de achtergrond en ik was in the city that never sleeps.

Ondergeschikte rol
De verhaallijn die zich tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog afspeelt, is jammer genoeg veel minder goed uitgewerkt en speelt zonder meer een ondergeschikte rol. Bij momenten lijkt het zelfs alsof ze enkel dient om de losse eindjes van het verhaal dat zich dertig jaar later afspeelt aan elkaar te knopen. Erg jammer,want zo raakt het verhaal wat uit balans.

Geen sympathieke personages
Werner en Rebecca zijn niet meteen de meest sympathieke personages, maar ze zijn heerlijk atypisch en clichés zijn niet aan hen besteed. Op die manier ging ik vanzelf met hen meeleven. Zelfs de bij momenten onuitstaanbare Werner gunde ik een mooie toekomst en vooral opheldering over zijn verleden.

De laatste van ons komt traag op gang, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de sfeervolle setting en de atypische personages. Helaas is de ene verhaallijn veel beter uitgewerkt dan de andere, waardoor het evenwicht wat zoek raakt.

De laatste van ons
Oorspronkelijke titel:  Le Dernier des nôtres (Vertaling door Saskia Taggenbrock en Geertrui Marks)
Adélaïde de Clermont-Tonnerre