vrijdag 1 december 2017

Tot ziens november, welkom december!

Het is bijna niet te geloven dat we de laatste maand van het jaar weer zijn ingegaan. Achter de schermen ben ik al volop bezig met terug- en vooruitblikken, maar laten we november eerst even officieel uitwuiven. Afgelopen maand las ik opvallend veel verhalenbundels en novelles. (Trouwens ook perfect voor als je Goodreads-challenge nog een inhaalspurt kan gebruiken!)


Gelezen

Wonderland - Diverse auteurs
Deze verhalenbundel met tien YA-kerstverhalen is een mustread voor iedere kerstfanaat. Als je nog niet in kerststemming bent, dan gaat deze Wonderland daar zeker voor zorgen!

Jij en ik & andere verhalen - Jojo Moyes
In deze bundel met twee novelles en negen korte verhalen toont Moyes zich van haar beste kant. Een fijne kennismaking voor lezers die nog niets van Jojo Moyes gelezen hebben en een mooie aanvulling voor de collectie van echte fans.

Historische verhalen: Korte verhalen uit de Gouden Eeuw - Diverse auteurs
Een gevarieerde verhalenbundel over een razend interessante periode uit de geschiedenis. Perfect voor liefhebbers van historische fictie.

De wolf van Colombes - Koen Strobbe
In deze thriller brengt de schrijver verschillende elementen die op het eerste zich niks met elkaar te maken hebben op een geloofwaardige manier samen. Dat zorgt voor een heerlijk complex verhaal met veel afwisseling.

Hier zijn geen woorden voor - Kelsey Crowe & Emily McDowell
Empathiedeskundige Kelsey Crowe stelde met illustratrice Emily McDowell een handleiding samen voor mensen die op moeilijke momenten niet goed weten hoe ze moeten reageren. Recensie volgt snel!

Grijs gebied - Marion Pauw
Grijs gebied is het geschenkboek van de Maand van het Spannende Boek 2015. Ik las hem met wat vertraging via Bookchoice. Je krijgt een gruwelijke misdaad te zien door de ogen van het slachtoffer, de dader en een getuige. Dat zet je aan het denken over hoe jij zou reageren in die situatie. Ondanks dat het maar een dun boekje is, zit dit spannende verhaal prima in elkaar.

De tuin van Maigret - Michiel Hendryckx
Deze novelle was het Confituur-boekhandelsgeschenk in 2014. Het hoofdpersonage is een grote fan van commissaris Maigret en daagt onaangekondigd op op diens vakantieadres. Hij wordt er gastvrij ontvangen en aan het einde van zijn bezoek durft hij zijn diepste wens aan Maigret voorleggen. Ik hield van de fotografische schrijfstijl en het menselijke verhaal. Jammer dat het boekje maar zo'n veertig pagina's telt, ik had nog wel een tijdje in dit verhaal willen blijven wonen.

Geluisterd

Obsessie - Tatiana de Rosnay
Tijdens het schrijven van deze novelle rijpte bij De Rosnay het idee voor haar succesroman Haar naam was Sarah. Het is een donker verhaal over een vrouw in wiens woning een gruwelijke moord gepleegd werd. Het hoofdpersonage vond ik erg drammerig en werkte me op de zenuwen. Het idee van muren die herinneringen kunnen vasthouden vond ik echter wel heel intrigerend en ook een tikje onrustwekkend.

En verder

Verder bracht ik een bezoekje aan de Boekenbeurs en deed ik mijn best om het interview met Marc de Bel in te korten tot een (relatief) redelijke lengte. Ook tipte ik vier manieren om goedkoop boeken te scoren.


Welkom december!

In december ga ik voor op en top winterse verhalen als De poppenmaker van Krakau van R.M. Romero en Een eenzame kerst van Amanda Prowse. Ik heb ondertussen ook een begin gemaakt in Het labyrint der geesten van Carlos Ruiz Zafón, maar voorlopig zit ik nog niet echt in het verhaal. Misschien lukt het me in december wel!

Wat is jouw favoriete kerstboek?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten