maandag 27 november 2017

RECENSIE | Wonderland - Diverse auteurs

Dikke sneeuwvlokken, cadeautjes onder de boom, overal lichtjes en knusse kerststalletjes: het is weer tijd voor de gezelligste maand van het jaar. In navolging van internationale bestsellers Let it snow en My True Love Gave To Me hebben tien young adultauteurs uit Nederland en België een bundel vol romantische kerstverhalen geschreven die je hart sneller zullen doen kloppen. Van fantasy tot contemporary en van thriller tot paranormal: Wonderland bevat voor ieder wat wils met verhalen waarin ware liefde en de kerstgedachte centraal staan.

Wonderland is een bundel met daarin tien kerstverhalen van Vlaamse en Nederlandse YA-auteurs. Ik dook er op een druilerige zondagmiddag mee onder een dekentje en genoot!

Prachtig, vanbinnen en vanbuiten
Om te beginnen is deze bundel prachtig vormgegeven. Niet alleen de cover brengt je in geen tijd in christmas mood, ook het binnenwerk ziet er verrukkelijk uit. Zo heeft Emmy van Ruijven elk verhaal sfeervol geïllustreerd.

Sneeuw, warme chocomelk en kerstmarkten
Daarnaast zijn de verhalen heel gevarieerd. Sommige zijn spannend, andere zijn superromantisch of hebben een paranormaal tintje. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: magische kerstsfeer! In een kortverhaal krijgen personages en gebeurtenissen vaak niet voldoende tijd om zich goed te ontwikkelen, maar daar had ik hier geen last van. Verhaal na verhaal ging ik helemaal op in sneeuw, warme chocomelk en kerstmarkten.

Persoonlijke favoriet
Het verhaal dat me het meest is bijgebleven is Mijn allerliefste van Deborah Elisabeth, een beetje een atypisch kerstverhaal, want vrede is er ver te zoeken. We schrijven 2026 en Collin en zijn beste vriend zitten al ruim een jaar aan het front. Ze vechten in een oorlog om de vrijheid van Europa te verdedigen. Collins vriendin Annabelle heeft al maanden niets meer van hem vernomen, maar blijft schrijven, hopend op antwoord en een goede afloop. Het verhaal zit goed in elkaar en de personages kropen heel snel onder mijn huid.

Wonderland is een mustread voor iedere kerstfanaat. Als je nog niet in kerststemming bent, dan gaat deze verhalenbundel daar zeker voor zorgen!

Deze recensie maakt deel uit van een blogtour. Ontdek alle andere recensies en interview hier.

Wonderland