dinsdag 15 augustus 2017

RECENSIE | Honderd stukjes van mij - Lucy Dillon

Gina Bellamy's leven is een chaos. Daar staat ze dan, na haar scheiding, in een te kleine flat met te veel dozen vol spullen uit haar oude leven. Ze staat voor de keuze: doormodderen of eens en voor altijd uitvinden wie ze écht is. Het is tijd voor drastische maatregelen: al haar bezittingen de deur uit, alleen de honderd meest belangrijke dingen mogen blijven. Maar welke honderd dingen? Elke brief, elk souvenir, elk díng is een herinnering. Gina moet kiezen wat in haar nieuwe leven past en wat ze los wil laten, want alleen dan ontstaat ruimte voor nieuwe mogelijkheden...

Aan de andere kant van het Kanaal is Lucy Dillon een bekroonde bestsellerauteur, maar bij ons is ze veel minder bekend. Honderd stukjes van mij is het eerste boek van Dillon dat naar het Nederlands vertaald werd.

We maken kennis met Gina Bellamy. Na haar scheiding probeert ze haar leven weer op de rails te krijgen. In het huis waar ze met haar ex-man woonde had Gina plaats voor al haar verzamelingen en collecties, maar op haar nieuwe appartementje staan ze vooral in de weg. Om een nieuwe start te maken besluit ze komaf te maken met die overdaad aan spullen. Het doel is om honderd voorwerpen te bewaren die écht belangrijk zijn voor haar. Vol goede moed begint ze te sorteren, maar gaandeweg ontdekt ze dat momenten en ervaringen veel belangrijker zijn dan spullen.

Aan het begin van elk hoofdstuk introduceert de schrijfster één item. Ieder item leidt een flashback uit Gina's leven in. Ze heeft in het verleden al heel wat voor de kiezen gekregen en je begrijpt al snel waarom bepaalde spullen belangrijk voor haar zijn en welke herinneringen er aan verbonden zijn. Eigenlijk leer je door deze flashbacks meer over Gina dan door wat er zich in het heden afspeelt.

In het heden zijn het vooral de vele nevenpersonages die het verhaal interessant maken. Zo is er Naomi, Gina's beste vriendin én tegenpool. Ze is gevat en recht voor de raap waar Gina eerder timide is. Of Nick, fotograaf en eigenaar van het landhuis dat Gina renoveert. Hij leert haar dat het leven draait om het verzamelen van momenten. En dan is er nog die lieve Buzz, een verwaarloosde greyhound wiens pad dat van Gina kruist. Als de menselijke personages mijn hart nog niet veroverd hadden, dan zou deze hond dat wel doen.

Ik hield van de vele details en nevenpersonages, maar ik kan me voorstellen dat het voor andere lezers net iets teveel van het goede is. Dit boek had makkelijk honderd pagina's dunner kunnen zijn, maar wat mij betreft zou dat ook honderd pagina's minder plezier betekenen. Ik begrijp de vergelijking met de boeken van Jojo Moyes dan ook heel goed. Ook Lucy Dillon heeft de gave om feelgood te combineren met een serieuzere ondertoon. Zo zet het verhaal je aan het denken over welke voorwerpen en momenten het allerbelangrijkst zijn in je eigen leven.

Honderd stukjes van mij is een hartverwarmend en melancholisch verhaal met één duidelijke boodschap: leef nu!

Honderd stukjes van mij
Oorspronkelijke titel: A Hundred Pieces of Me (Vertaling door Erica Feberwee)