dinsdag 25 juli 2017

RECENSIE | Onbereikbaar - Rebecca Yarros

#22: Alle verantwoordelijkheden overboord gooien en naar het strand gaan.

Als Paisley had geweten welke gevolgen het tweeëntwintigste punt op haar bucketlist zou hebben, zou ze het dan hebben gedaan? Op het strand gaat er iets heel erg mis en daardoor ontmoet ze Jagger, en dat is dan weer heel erg niet mis. Behalve dan dat Paisley al een vriend heeft. En een hartaandoening.

In Onbereikbaar spelen Paisley en Jagger de hoofdrol. Paisley heeft een aangeboren hartafwijking waardoor ze waarschijnlijk nooit ouder zal worden dan haar zus Peyton die vlak naar haar eenentwintigste verjaardag overleed. Haar ouders en haar vriend Will waken over haar gezondheid en zijn ontzettend bezorgd. Paisley zelf wil alleen maar een normaal leven. Wanneer ze bad boy Jagger ontmoet, lijkt dat normale leven ook binnen handbereik. Hij behandelt haar niet als een kasplantje of als een breekbaar poppetje. Omdat hij niet weet dat ze ziek is. Maar is het wel geoorloofd om dit voor Jagger verborgen te houden en hoe lang kan Paisley dit nog volhouden?

Omdat Paisley al een vriend heeft, ontwikkelt de relatie tussen haar en Jagger zich heel anders dan pakweg die van Josh en Ember in Onverminderd. Ze doet heel erg haar best om Jagger in de friend zone te houden, maar de aantrekkingskracht tussen die twee is onmiskenbaar. Net die aantrekkingskracht waar ze geen van beiden aan willen of kunnen toegeven maakt het verhaal zo sterk.

Daarbij komt nog dat ze allebei een groot geheim met zich meedragen. Geheimen die hun relatie wel eens kapot zouden kunnen maken. Toch kan ik er maar niet bij dat Paisley zo lang wacht met Jagger te vertellen over haar hartaandoening. Er zijn zoveel kansen, zoveel manieren om het te zeggen en toch kiest ze ervoor om te zwijgen. Dat zorgt natuurlijk voor extra spanning en suspense, maar bij mij wrong het toch.

Verder heb ik totaal niks aan te merken op dit boek. Yarros blinkt ook hier weer uit in het neerzetten van levensechte personages en situaties. De conflicten en de conversaties zijn uit het leven gegrepen en de romantiek is gewoon onweerstaanbaar.

Het is dus wel duidelijk: Rebecca Yarros doet het gewoon weer. Wéér werd ik van mijn sokken geblazen door krachtige dialogen. Wéér werd ik hopeloos verliefd op de hoofdpersonages. Wéér was ik onder de indruk van de diepgang van het verhaal. Wéér kijk ik uit naar een volgend boek.

Onbereikbaar
Oorspronkelijke titel: Eyes turned skyward (Vertaling door Marcel Hagedoorn)
Rebecca Yarros