donderdag 6 april 2017

Mijn ervaringen met Booqees

Booqees is een gloednieuw leesplatform, speciaal voor kinderen tussen 0 en 14 jaar. Vorige week schoot het initiatief officieel uit de startblokken en ik mocht het alvast uitgebreid testen. Is een Booqees-abonnement een aanrader?


Van start gaan
Booqees is beschikbaar voor Apple iPhone, iPad, Android tablets en ook in de browser van je laptop of PC. Op de versie voor Android smartphones is het nog even wachten. Zelf testte ik het platform op mijn laptop en tablet.

Een abonnement kost 6.99 euro per maand. Voor dit bedrag heb je onbeperkt toegang tot ruim 1000 boeken. De eerste betaling gebeurt via iDeal, Mastercard of Bancontact. Daarna wordt het bedrag maandelijks van je rekening afgeschreven. Het abonnement is maandelijks opzegbaar, dus je hangt nergens aan vast. Ook fijn: je kunt zonder verplichtingen veertien dagen gratis proberen of het iets voor jou is.

Om boeken te lezen moet je een account aanmaken. Dat gaat heel makkelijk en snel. Op één account kun je voor meerdere kinderen leesprofielen aanmaken. Kinderen krijgen dan boekentips op basis van hun geslacht en leeftijd. Op dit moment kun je helaas nog niet offline lezen. Binnenkort zal je een Booqees Plus abonnement kunnen afsluiten waarbij dat wel mogelijk wordt.


Gebruiksgemak
Booqees heeft een prettige, kleurrijke vormgeving die afgestemd is op kinderen. Je kunt boeken zoeken op thema, leeftijdscategorie, AVI of een vrije zoekopdracht. Vooral het zoeken op thema vind ik een pluspunt. Kinderen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis vinden via "Vroeger" alle boeken die ze leuk kunnen vinden makkelijk terug.

Voor lezers met dyslexie is er een aangepast lettertype beschikbaar. Bij bepaalde boeken kun je kiezen tussen twee lettertypes- en groottes, bij veel andere heb je die keuze niet. Sommige boeken - vooral prentenboeken - waren daardoor moeilijker leesbaar op mijn tablet. Verder kun je je favorieten opslaan en boeken sterren toekennen. 

Het platform is over het algemeen handig in gebruik, maar kent wel nog wat kinderziektes die meestal snel opgelost zijn door je browser te verversen of de app even te herstarten.

  

Aanbod
Het viel me op dat er voor zo'n nieuw platform al best veel keuze is. Vooral voor lagere schoolkinderen, maar er zijn ook zeker leuke jeugdboeken en prentenboeken beschikbaar. Het aanbod is verder heel uiteenlopend. Diverse onderwerpen en genres, veel verschillende schrijvers en zowel oude als nieuwe titels. Klassiekers als De mooiste vis in de zee en Wiplala staan tussen relatief recente titels als Pax en De zee kwam door de brievenbus. Ik zag ook heel wat boeken uit mijn kindertijd opduiken, waaronder mijn lievelingsreeks Overleven in de wildernis.

Conclusie
Als ik kleine kinderen had, zou ik een abonnement op Booqees zeker overwegen. De keuze is uitgebreid, de app is handig in gebruik en de prijs is heel schappelijk. Vooral voor prentenboekjes en eerste leesboekjes vind ik Booqees een uitstekend initiatief!


Mijn Booqees-tips
0-3 jaar
Berre en Fleur - Annemie Berebrouckx
Logeerbeer - Annie van Gansewinkel
De groene pompoen - Herman Coenen

4-5 jaar
De vraag van Olifant - Leen van den Berg
De dokter en het leger van Davy - Edward van de Vendel
Stom geluk - Pieter van Oudheusden

6-8 jaar
Tijd voor jou - Marie-Louise & Mark Sekrève
Wiplala - Annie M.G. Schmidt
Eend voor eend - Guus Kuijer

9-11 jaar
De fossielenontdekgids - Herman Zevenberg
De zee kwam door de brievenbus - Selma Noort
Winterdieren - Bibi Dumon Tak

12-14 jaar
Zwarte Zwaan - Gideon Samson
IJsbarbaar - Rob Ruggenberg
Overleven in de wildernis - Gary Paulsen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten