donderdag 30 maart 2017

RECENSIE | Onverwacht - Rebecca Yarros

Grayson heeft maar één doel: slagen voor de opleiding tot Apachepiloot. Daar kan hij de afleiding van zijn bloedmooie nieuwe huisgenoot Samantha niet bij gebruiken. Maar die afleiding is er wel degelijk, mede omdat Samantha niets liever wil dan door de muur heen breken die Grayson om zichzelf heen heeft opgetrokken. Als haar dat eindelijk lukt, ontdekt ze iets wat ze eigenlijk helemaal niet wilde weten: een andere vrouw heeft jaren geleden beslag gelegd op Graysons hart. Is er nog wel ruimte voor haar?

Onverwacht is, na Onverminderd en Onbereikbaar, het derde deel in de Fight & Glory-reeks. Voor mij was dit een eerste kennismaking met Rebecca Yarros. Er zijn wel wat verwijzingen naar de vorige twee boeken, maar verder vond ik dit verhaal perfect los te lezen en had ik niet het gevoel dat ik iets gemist had.

Grayson is Apachepiloot in opleiding. Wanneer hij op een dag een knappe meid van zijn aanrecht moet plukken, heeft hij niet door dat dit zijn nieuwe huisgenoot Sam is. Samantha wil niks liever dan een nieuwe start maken nadat ze van de universiteit gegooid is. De aantrekkingskracht tussen hen is onmiskenbaar, maar ze hebben allebei geheimen die een relatie in de weg staan.

Vanaf de eerste bladzijde werd ik meegesleurd en ging helemaal kopje onder. In een mum van tijd werd ik opgeslokt en ik wist: Dit boek moet zo snel mogelijk uit! Yarros reikt je steeds puzzelstukjes met informatie over het verleden van Grayson en Samantha aan. Zo leer je deze pittige personages steeds beter kennen tot alle stukjes uiteindelijk mooi in elkaar passen.

Waar ik bij dit soort boeken al snel begin te zwijmelen bij het mannelijke hoofdpersonage, was het hier vooral Samantha die met haar sprankelende persoonlijkheid mijn aandacht trok. Een stoere meid met lef en een grote mond, maar met een klein hartje. Ze doet er alles aan om Grayson te overtuigen van haar liefde, maar is tegelijk onzelfzuchtig genoeg om hem los te laten.

Verder was ik erg onder de indruk van de diepgang die er in Onverwacht zit. Naast de romantiek tussen Samantha en Grayson zitten er nog zoveel andere thema's in dit verhaal. Schuld, verlies, foute beslissingen nemen en proberen de gevolgen daarvan weer recht te trekken, ... Natuurlijk zit er altijd een zekere voorspelbaarheid in New Adult-verhalen, maar als de personages en de verhaallijnen zo goed zijn uitgewerkt als bij dit boek, heb ik daar absoluut geen probleem mee.

Met Rebecca Yarros kan ik weer een nieuwe New Adult-auteur op mijn favorietenlijstje schrijven. Voor het vierde deel verschijnt ga ik dus nog snel Onverminderd en Onbereikbaar lezen!

Onverwacht
Oorspronkelijke titel: Beyond What is Given (Vertaling door Erica Rijsewijk)