dinsdag 28 februari 2017

Veertig dagen bewust

Ik zal mezelf niet snel als katholiek of gelovig omschrijven, maar ik vind de betekenis van onze tradities wel heel mooi. Zo ook die van de Vasten die morgen begint. Veertig dagen tijd om te reflecteren, te bezinnen, bepaalde dingen uit je leven te weren. Omdat ik veertig dagen zonder vlees hier thuis echt niet verkocht krijg en omdat van veertig dagen zonder chocolade nog nooit iemand gelukkiger is geworden, maakte ik een lijstje van veertig dingen die ik de komende veertig dagen graag wil doen. Allemaal hebben ze op één of andere manier te maken met bewuster leven: milieubewust én zelfbewust. 



01   Meer tijd offline doorbrengen
02   Eén dag per week vegetarisch eten
03   Een luisterboek luisteren
04   Een recept uitproberen
05   Een goed doel steunen
06   Een klassieker lezen
07   Een lange wandeling maken
08   Minder bewerkt voedsel eten
09   Een dankbaarheidslijstje bijhouden
10   Opruimen Marie Kondo-stijl!
11   Drie kinder- en jeugdboeken lezen
12   Een museum bezoeken
13   Aan yoga doen
14   Spullen naar de kringwinkel brengen (en er géén andere mee naar huis nemen.)
15   Geen kleren of andere nutteloze spullen kopen
16   Vroeg opstaan om een zonsopgang te fotograferen
17   Naar een voorstelling of lezing gaan
18   Boeken weggeven
19   Iets nieuws leren
20   Naar de film gaan
21   Mediteren
22   Naar de markt gaan
23   Minder afval produceren
24   Een kruiswoordpuzzel invullen
25   Een zelfhulpboek lezen
26   Minder lang douchen
27   Een DIY-project tot een goed einde brengen
28   Een gezelschapsspel spelen
29   Mijn smartphone links laten liggen in gezelschap
30   Een inspiratiemap maken
31   De auto laten staan voor korte afstanden
32   Geen frisdrank drinken
33   Een middag kleuren of handletteren
34   Elke week drie blogposts plaatsen
35   Een boek lezen in een andere taal
36   Elke dag een onbekende groeten
37   Alleen seizoensfruit kopen
38   Uitgebreid naar de bibliotheek
39   In mijn eentje uiteten gaan
40   Een gesprek aanknopen met een onbekende


Zo, dat is een hele lijst! Sommige dingen zijn heel makkelijk, andere zullen wat meer inspanning vragen, maar tegen Pasen hoop ik alles te kunnen afvinken. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte. Mocht je het leuk vinden om iets gelijkaardigs te doen, dan hoor ik het graag!


Doe jij op één of andere manier ook mee aan de Vasten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten