woensdag 25 mei 2016

RECENSIE | Het boek van Tess - Miriam Bruijstens

Ontmoet Tess, 23 jaar. Tess schrijft, Tess leeft en Tess doet. Dat laatste vooral, zonder veel na te denken over de gevolgen van haar acties. In Het boek van Tess maak je een zomer lang mee hoe Tess inspiratie opdoet voor haar boeken. Want om auteur te kunnen worden, moet je wel zorgen dat je zelf ook veel meemaakt, vindt ze. In haar eentje onderneemt ze gevaarlijke avonturen, met haar vriendinnen komt ze in bizarre situaties terecht en berooft ze een fontein. Gelukkig ontmoet ze iemand die haar rust geeft en haar na laat denken over haar leven. Aan hem vertelt ze haar grootste geheim.

Toen Het boek van Tess vorig jaar verscheen, schreef ik het direct op mijn leeslijstje, maar om één of andere reden vergat ik het ook even snel weer. Het was eigenlijk pas naar aanleiding van de enthousiaste reacties op Het tweede boek van Tess dat mijn nieuwsgierigheid opnieuw aangewakkerd werd. Dus trok ik op een mooie dag naar de bibliotheek en nam Het boek van Tess mee naar huis!

Dit boek las ik letterlijk in één ruk uit. Vanaf de eerste bladzijde duik je Tess' leven in door middel van haar dagboek, gedichten en leuke lijstjes. Ondanks dat haar acties me verrasten, schokten en af en toe kippenvel bezorgden, kon ik me maar moeilijk met haar identificeren. Haar losbandigheid sprak me in eerste instantie niet zo aan en pas naar het einde toe kwam daar wat verandering in. Los van het feit dat ik mezelf niet in Tess herkende, is het wel een goed uitgewerkt en enorm intrigerend personage dat je graag beter wilt leren kennen.

In een rauwe stijl schrijft Miriam Bruijstens over de lotgevallen van een gecompliceerde jonge vrouw. Eenzaamheid en pijn voeren de boventoon en die emoties komen hard aan. Tegelijk is dit ook een hoopvol verhaal. Door haar relatie met Lucas lijkt er ook voor Tess een glimpje licht aan het einde van de tunnel en ik ben dan ook heel benieuwd hoe het verder met haar gaat.

Het boek van Tess
Miriam Bruijstens
Aantal pagina's: 131