vrijdag 27 mei 2016

RECENSIE | Seance - Kevin Valgaeren

Londen, 19de eeuw. Dr Francis Whitman, ooit een gevierd chemicus, wordt door een journalist gevraagd om een seance bij te wonen van het lokale fenomeen Elizabeth Archer. Zijn opdracht is om op wetenschappelijke wijze aan te tonen dat dit spirituele medium een oplichtster is. Het feit dat Miss Archer nooit in één ruimte te zien is met de geest die ze oproept en dat ze als twee druppels water op elkaar gelijken, maakt het werk van Dr Whitman aanvankelijk eenvoudig. Maar niets is wat het lijkt, vooral wanneer er een dodelijk slachtoffer valt…

Toen uitgeverij Lannoo me uitnodigde voor de blogtour rond dit boek, was ik onmiddellijk enthousiast. Lekker griezelen met een fijne gothic novel, dat zag ik wel zitten!

In Seance openbaart hoofdpersonage Dr. Francis Whitman zijn levensverhaal. Daarbij richt hij zich regelmatig tot de lezer, iets dat me echt wel aansprak. Hij vertelt over hoe hij betrokken raakte bij het onderzoek naar het medium Elizabeth Archer en de geest die zij regelmatig oproept, Katie King. Gaandeweg raakt Whitman geobsedeerd door deze zaak en wanneer er een dodelijk slachtoffer valt wordt het helemaal gecompliceerd. Realiteit en waanzin lopen langzaam in elkaar over en Whitmans laudanumverslaving helpt daar niet echt bij. Heeft Elizabeth paranormale gaven? Bestaat Katie King echt?

De getroebleerde Whitman krijgt een realistische en geloofwaardige stem door de bijzondere schrijfstijl die de auteur hanteert. Ook met de sfeerschepping zit het helemaal goed. Het sombere Londen van de negentiende eeuw ontvouwt zich langzaam maar zeker dankzij Valgaerens oog voor detail. De uiteindelijke ontknoping vond ik dan weer redelijk voorspelbaar en blies me niet echt van mijn sokken.

Seance is dan misschien niet zo spannend als ik verwacht had, het is wel een mysterieus, melancholisch en vooral knap geschreven verhaal. De verwachte nachtmerries en slapeloze nachten bleven dan misschien wel uit, ik heb toch genoten van dit originele verhaal!

Seance
Kevin Valgaeren
Aantal pagina's: 334