maandag 1 februari 2016

RECENSIE | A pound of flesh (Stuk van jou) - Sophie Jackson

Kat Lane was negen jaar oud toen haar vader voor haar ogen werd vermoord. Nu, vijftien jaar later, komt ze haar belofte aan hem na om iets voor de maatschappij te betekenen. Dat doet ze door les te geven aan gedetineerden in een New Yorkse gevangenis. Op deze manier hoopt ze ook eindelijk haar angst voor criminelen te overwinnen.

Wesley Carter is een van haar leerlingen. Hij is gevaarlijk, grappig en geheimzinnig. Kat raakt geïntrigeerd. Ze wil weten wie de échte Carter is, voorbij zijn intimiderende voorkomen. Hoe verder ze gaan, hoe moeilijker het wordt om hun verboden gevoelens voor elkaar te negeren.


Tja, wat kan ik zeggen over dit boek? Dat ik vroeger opstond en later ging slapen voor mijn "dates" met Wes Carter? Dat ik de hele dag door alleen maar aan hem en Kat kon denken? Dat het heel lang geleden was dat ik nog zo in de ban was van een boek? Want dat omschrijft wel zo'n beetje wat A pound of flesh met mij deed. Ik viel als een blok voor Sophie Jacksons levensechte, complexe personages en fantastische schrijfstijl.

Dit boek had gemakkelijk een kopie van de Vijftig tinten-boeken kunnen zijn, met stereotiepe personages en de ene seksscène na de andere, maar al die clichés weet de schrijfster handig te omzeilen. Niet in het minst door te kiezen voor een veroordeelde crimineel als hoofdpersonage. Een heel aantrekkelijke crimineel, dat wel.

Wes Carter heeft in zijn leven meer mispeuterd dan je op twee handen kunt tellen, maar onder zijn arrogante gedrag en dito uiterlijk schuilt een hele intelligente, gevoelige man. Een man die door een ellendige jeugd onzeker is over zichzelf en wat hij waard is.

Vanaf het moment dat hij Kat Lane ontmoet, verandert er iets in hem. Ze maken ruzie en halen elkaar het bloed van onder de nagels, maar de aantrekkingskracht tussen hen is onmiskenbaar aanwezig. Al van bij hun eerste ontmoeting spatten de vonken eraf en de chemie tussen hen bezorgde me kippenvel. Sophie Jackson is er op een verbazingwekkende manier in geslaagd om zoveel gevoel en intensiteit tussen twee mensen over te brengen, zonder dat ze elkaar ook maar met één vinger aanraken.

Ergens halverwege kantelt het verhaal en wat mij betreft wordt het op dat moment ook iets minder sterk. Kat slaagt erin Carters pantser te doorbreken en hij wordt opeens heel gevoelig, op het sentimentele af. Ik ben dan ook blij dat ik het boek in het Engels gelezen heb, want ik kan me inbeelden dat het in de Nederlandse vertaling allemaal heel melig overkomt, té melig zelfs. In het Engels kun je je op dat vlak net iets meer permitteren en de symboliek van de titel blijft op die manier ook bewaard, iets wat ik heel leuk vond want dat is net waar het uiteindelijk allemaal om draait.

Natuurlijk is dit een superromantisch boek, maar ook serieuzere thema's worden niet geschuwd. Vooroordelen, criminaliteit, angst en vergeving spelen een belangrijke rol in het verhaal. Hierdoor én door nevenpersonages en extra verhaallijnen te introduceren die ook echt een belangrijke rol spelen in het verloop van het verhaal, krijgt het boek veel meer diepgang dan je op het eerste zicht zou vermoeden. En het is net daardoor dat je blijft lezen.

A pound of flesh is zinderend, aangrijpend en ontzettend meeslepend vanaf de eerste bladzijde. Ik sloot Kat en Wes in mijn hart en bleef achter met de ergste book hangover ooit. Gelukkig heb ik de novella Love and always en An ounce of hope, het tweede deel van deze trilogie met Carters beste vriend Max in de hoofdrol, ook al klaarstaan op mijn e-reader.


Stuk van jou
Oorspronkelijke titel: A pound of flesh (Vertaling door Marcel Hagedoorn)
Sophie Jackson
Aantal pagina's: 368
ISBN 9789401906272
Uitgeverij Zomer & Keuning (november 2015)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten