zaterdag 30 januari 2016

RECENSIE | Het laatste licht - Jen Minkman

Als Moira haar zus en broer helpt bij een Wicca-ritueel tijdens Halloween, verwacht ze niet dat hun bezwering ook echt zal werken. Ze komen in een mysterieus landschap terecht dat mijlenver weg lijkt van de steencirkel Meini Hirion in Wales waar ze met hun ritueel zijn begonnen. Natuurlijk moet het wel een illusie zijn... maar de knappe, donkerharige jongen die Moira tijdens haar trance ontmoet kan ze niet zomaar als droom wegwuiven. Hayko, de geheimzinnige vreemdeling, duikt daarna nacht na nacht weer op in haar dromen. Een vreemde kracht lijkt haar steeds weer terug te trekken naar het dromenland uit haar visioen, en de dingen die ze daar ziet beginnen steeds meer op nachtmerries te lijken. Maar waar Moira zich het meeste zorgen om maakt is niet dat ze in haar dromen met allerlei monsters en engelen moet vechten; het is het besef dat ze verliefd begint te worden op een jongen die helemaal niet bestaat. Wat als je écht kunt vallen voor de man van je dromen?

28188353

Eind vorig jaar mailde Jen me met de vraag of ik haar nieuwste boek zou willen recenseren. Ik genoot eerder al van De jongen uit het woud en Schaduw van de tijd. In eerste instantie was ik een beetje bang dat Het laatste licht te veel fantasy zou zijn naar mijn smaak, maar dat was gelukkig niet het geval.

Het verhaal speelt zich af in het kleine Welshe plaatsje Penmaenmawr en ook al had ik nog nooit van het stadje of de prehistorische steencirkel Meini Hirion gehoord, ik kon het me wel levendig voorstellen. Ook de droomwereld waarin Moira regelmatig belandt wordt beeldend omschreven.

Net zoals in haar vorige boeken, belicht de schrijfster ook in Het laatste licht een relatief onbekende cultuur/religie, in dit geval die van de Armeense Yezidi. Ik vond het ook dit keer weer ontzettend leuk om kennis te maken met deze voor mij onbekende wereld. 

Toch had ik het in het begin wel even moeilijk om in het verhaal te komen. Moira belandt in een droomwereld waar ze direct een band heeft met de mysterieuze Hayko. Bij mij duurde het even voor ik die klik ook kreeg met de personages en me eindelijk kon onderdompelen in het verhaal. 

Nochtans zijn de personages heel goed uitgewerkt, vooral Moira's karakter sprak me aan. Je ziet haar veranderen van een teruggetrokken meisje dat doet wat anderen van haar verwachten, naar een zelfzekere jonge vrouw die haar hart volgt en eindelijk kiest voor zichzelf. Op die manier zit er heel wat meer diepgang in dit boek dan je zou verwachten en het is niet alleen maar een paranormaal liefdesverhaal, maar ook een verhaal over familie, volwassen worden en keuzes maken.


Het laatste licht
Jen Minkman
Aantal pagina's: 260
ISBN 9789462661646
Uitgeverij Dutch Venture Publishing (februari 2016)

Met dank aan de auteur voor het recensie-exemplaar.


Dit boek verscheen eind vorig jaar als tweedelig e-book (Land van dromen en Land van hoop) en is vanaf 1 februari ook als paperback verkrijgbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten