donderdag 11 februari 2016

RECENSIE | Over mijn vader niets dan goeds - Pieter Helsen

Jarko’s vader stierf vlak voor de geboorte van zijn zoon in een ongeval. Of dat dacht Jarko toch. Na de dood van zijn moeder ontvangt hij evenwel een brief waaruit blijkt dat ze hem steeds heeft voorgelogen. In werkelijkheid werd zijn vader dertig jaar geleden tot levenslang veroordeeld wegens moord. Hij beroofde zich in de gevangenis van het leven.

Samen met zijn huisgenoten Danny en Sabrina en journaliste Ellen Vuurstaeck gaat Jarko op zoek naar zijn verzwegen familieverleden. Ze bijten zich vast in het oude moorddossier. Dat onderzoekt de raadselachtige dood van een jeugdleider in een ondergesneeuwde blokhut. Wat is er die noodlottige nacht precies gebeurd? Was Jarko’s vader echt de dader? En waarom heeft zijn moeder nooit iets verteld?

Pieter Helsen is zelf strafpleiter en weet dus beter dan wie ook waarover hij het heeft als hij schrijft over een moordzaak. De stukken van het strafdossier die opgenomen zijn in het verhaal dagen je uit om mee te denken over motief, middelen en gelegenheid van alle betrokkenen en al snel wordt duidelijk dat indertijd niet alles volgens het boekje gegaan is en dat het onderzoek heel wat te wensen overliet. Tegelijk bieden de stukken uit het dossier een kijkje in het verleden, een originele flashback als het ware.

De auteur hanteert een vlotte schrijfstijl, met veel beeldspraak. Bij passages als "In onregelmatige salvo's sloegen de druppels tegen het woonkamerraam. (...) Om dan als spartelende spermavisjes naar beneden te kronkelen." had ik zo mijn bedenkingen, maar andere treffende vergelijkingen en een goede portie humor lieten me dat al snel vergeten.

De personages zijn goed uitgewerkt, maar toch kreeg ik moeilijk een band met het hoofdpersonage. Het lijkt wel alsof Jarko niet in zijn kaarten laat kijken, alsof zijn ware aard nooit echt komt bovendrijven, in tegenstelling tot journaliste Ellen Vuurstaeck, die wel direct mijn hart wist te veroveren.

Dit boek stond al sinds vorige lente ongelezen in mijn kast. Zonde, zo blijkt achteraf, want dit is een prima debuut. Over mijn vader niets dan goeds is een slim opgezette misdaadroman met een origineel plot en een verrassend einde.

Over mijn vader niets dan goeds
Pieter Helsen
ISBN 9789089243287