vrijdag 16 oktober 2015

RECENSIE | Het geheim van mijn man - Liane Moriarty

Mijn lieve Cecilia, als je dit leest, ben ik dood.

Stel je voor dat je man een brief aan je heeft geschreven, om te openen na zijn dood. Stel je voor dat die brief zijn diepste, meest donkere geheim bevat, die niet alleen het leven van jullie samen kan kapotmaken, maar ook dat van anderen. En stel je dan eens voor dat je deze brief toevallig vindt terwijl je man nog springlevend is.

Cecilia Fitzpatrick is een succesvolle zakenvrouw, staat voor iedereen klaar en is een toegewijde echtgenote en moeder. Maar die brief gaat alles veranderen, en niet alleen voor haarzelf.


Het geheim van mijn man was één van die boeken die ik per se wilde lezen dit najaar, dus aarzelde ik geen moment toen WPG Uitgevers me uitnodigde om mee te doen aan een blogtour rond dit boek.

Het verhaal speelt zich af in Australië in de week voor Pasen. In de loop van deze week raken de levens van Cecelia, Tess en Rachel, drie vrouwen die op het eerste zicht niks met elkaar te maken hebben, langzaam maar zeker met elkaar verbonden. Alle drie worden ze verteerd door twijfels en geheimen. Op de achtergrond raakt Cecelia's dochtertje geobsedeerd door de val van de Berlijnse muur; een opvallend parallel met hun eigen levens die stilaan afbrokkelen. Alle verhaallijnen zijn opgehangen aan één vraag: Hoe goed ken je de mensen waar je van houdt eigenlijk? 

Liane Moriarty is met dit boek niet aan haar proefstuk toe en dat merk je. Haar schrijfstijl is heel toegankelijk en natuurlijk, met levensechte personages en spitsvondige dialogen. Door de spanning vanaf het begin op te drijven houdt ze je aan het boek gekluisterd. Ik vond het daardoor ook niet erg dat de grote onthulling maar pas halverwege het boek kwam. Ik zat tegen die tijd al zo diep in het verhaal dat ik alleen maar verder wilde lezen.

Het klinkt misschien een beetje raar, maar naast het ontzettend mooie verhaal, was ik ook (vooral!) onder de indruk van de epiloog. Hij zorgt er niet alleen voor dat er geen losse eindjes overblijven, maar geeft ook stof tot nadenken.

Het geheim van mijn man is een meeslepende, goed geschreven roman die je aan het denken zet. Tel daar de wondermooie cover bij op en een enthousiaste Annelies is het resultaat. Een aanrader!


Het geheim van mijn man
Oorspronkelijke titel: The Husband's Secret (vertaling door Monique Eggermont)
Liane Moriarty
Aantal pagina's: 400
ISBN 9789022960646
Uitgeverij A.W. Bruna (september 2015)

Met dank aan WPG Uitgevers voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten