maandag 24 augustus 2015

RECENSIE | In naam van mijn moeder - Hanni Münzer

Tijdens het opruimen van oma Elisabeths huis stuiten Felicity en haar moeder Martha op een dagboek. Stukje bij beetje ontdekken ze het donkerste hoofdstuk uit hun familiegeschiedenis. Duitsland, 1937. Hitler staat aan de voet van zijn verwoestende succes. De Joodse dokter Gustav en operazangeres Elisabeth proberen met hun twee kinderen naar Londen te vluchten. Maar het plan mislukt en Elisabeth moet uitwijken naar Berlijn, waar ze de invloedrijke SS’er Albrecht Brunnmann ontmoet. Elisabeth staat voor een moeilijke keuze, maar besluit alles op alles te zetten. Hoe ver gaat ze om haar kinderen te redden?

De eerste pagina's neemt de schrijfster ons mee in het leven van Felicity. Haar moeder Martha verdwijnt op een dag spoorloos, nadat ze de rusthuiskamer van Felicity's oma Maria heeft leeggemaakt. Ze duikt weer op in Italië, samen met een doos vol spullen van Maria. In deze mysterieuze doos zit onder andere een notitieboekje waarin Maria haar levensverhaal vertelt, in romanvorm. Het is die roman die de rest van het boek in beslag neemt, waarna we nog heel even overschakelen naar Felicity en haar moeder die zich nog altijd in Italië bevinden.

Kijk, ik begrijp heel goed dat schrijvers een punt willen maken door te kiezen voor zo'n "raamverhaal", zeker als het gaat om een oorlogsroman. Ze willen duidelijk maken dat de oorlog na al die jaren nog steeds zijn uitwerking heeft, zelfs op onze generatie. Vaak pakt dat idee heel goed uit, maar in dit boek had het verhaal in het heden voor mij geen enkele toegevoegde waarde. Daarvoor zijn de stukjes veel te kort en hebben de personages te weinig diepgang.

Maria's levensverhaal op zichzelf daarentegen heeft alles in huis om op zichzelf een prachtige historische roman te zijn. De personages krijgen daar wel de kans om zich ten volle te ontwikkelen; Elisabeth, Deborah en Marlene zijn stuk voor stuk sterke vrouwen, hoe verschillend ze ook zijn. De plot is meeslepend, naar het einde toe zelfs nagelbijtend spannend. Münzer laat het verleden herleven door treffende omschrijvingen en doet je nadenken over je eigen principes, normen en waarden. Hoe ver zou jij gaan?

In naam van mijn moeder is een ijzersterke historische roman, als je het deel over Felicity en haar moeder buiten beschouwing laat. Of als je doorbijt tot je bij de ware kern van het verhaal bent aanbeland - want dan ontdek je een echt pareltje!

In naam van mijn moeder
Oorspronkelijke titel: Honigtot
Hanni Münzer