zondag 3 mei 2015

RECENSIE | Valentine Joe - Rebecca Stevens

Rose bezoekt met haar opa in Ieper de graven van de gesneuvelde soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. Het graf van Valentine Joe maakt grote indruk op haar. Hij was 15 jaar toen hij stierf als soldaat. Die avond hoort Rose buiten op het plein mannen marcheren. Als ze uit het raam kijkt, ziet ze een jonge soldaat meelopen. Hun blikken kruisen elkaar...

Er kan vrijwel niemand gelukkiger zijn met de stroom aan (jeugd)romans die het laatste jaar verschenen zijn in het kader van 100 jaar Groote Oorlog dan ik. Dit prachtige boek spotte ik in november al op de Boekenbeurs en toen ik het een tijdje geleden in de bib zag, ging het dan ook direct mee naar huis.

Na het overlijden van haar vader is Rose niet meer het meisje dat ze geweest is. Zo stuurt ze hem een jaar na zijn dood nog steeds smsjes. Haar verdriet wordt door de auteur heel treffend weergegeven en daarmee wist ze me meermaals te ontroeren. Rond valentijn reist Rose met haar grootvader af naar Ieper om er het graf van diens overleden oom te bezoeken. Op Essex Farm Cemetery ziet ze ook het graf van Valentine Joe, amper 15 jaar oud. Niet veel later lijken haar leven en dat van Joe door elkaar te lopen, want ze ontmoet hem in levende lijve. Of beeldt ze zich dat maar in?

Het levensverhaal van Valentine Joe Strudwick, de jongste soldaat uit de Eerste Wereldoorlog, kende ik al, maar Rebecca Stevens geeft er toch weer een heel andere invulling aan. Door de geheimzinnige gebeurtenissen krijgt het geheel een magisch-realistisch tintje en daar hou ik wel van. Hoe het nu eigenlijk komt dat Rose heen en weer kan reizen in de tijd, daar geeft de auteur niet echt een antwoord op, dat is aan de lezer om in te vullen.

Het enige wat me stoorde aan dit boek, was de vertaling. In de originele versie spreken de hoofdpersonages Engels wanneer ze in het Vlaamse Ieper zijn. De taalbarrière zorgt zo voor grappige situaties die in de vertaling, waar iedereen Nederlands praat, natuurlijk niet tot zijn recht komen. Ook schortte er voor mijn gevoel iets aan de vertaling in het algemeen. Sommige zinsconstructies lijken gewoon niet te kloppen en dat is toch wel een domper op de leesvreugde.

Valentine Joe is een meeslepend en mysterieus verhaal, dat de lezer een interessante kijk in het verleden gunt, met vleugje liefde om het af te maken.

Het heden is maar een dun omhulsel;
als je eraan krabt, komt het verleden zo weer tevoorschijn.