zondag 26 april 2015

RECENSIE | De lege stad - Simone van der Vlugt

14 mei 1940 wordt Rotterdam getroffen door het zwaarste bombardement dat Nederland heeft gekend. Voor de pasgetrouwde Katja betekent dit het einde van haar onbezorgde leven. Bijna de helft van haar familie komt om. Samen met haar man neemt ze haar overgebleven broertjes en zusjes in huis. Ze is vastbesloten hen door de oorlog heen te helpen. Maar naarmate het leven grimmiger wordt, wordt dit steeds moeilijker.

Als tiener was ik grote fan van de historische jeugdromans van Simone van der Vlugt. Het nieuws dat er na heel wat thrillers nog eens een historische roman van haar zou verschijnen, kon bij mij dan ook op veel enthousiasme rekenen.

In een meeslepend verhaal neemt van der Vlugt je mee naar de meidagen van 1940. Door het zware bombardement op Rotterdam wordt Nederland definitief meegesleurd in de gruwelen van de oorlog. In het begin gedraagt de Duitse bezetter zich nog hoffelijk, maar de sfeer wordt langzaam maar zeker grimmiger. Joden moeten eerst een gele ster dragen en verdwijnen daarna helemaal uit het straatbeeld, mannen worden opgeroepen voor de Arbeitseinsatz en de bevolking lijdt honger. Het ondergronds verzet komt steeds vaker in actie, maar de Duitsers reageren met meedogenloze represailles. Onder deze zware omstandigheden, die door de auteur treffend omschreven worden, proberen de sympathieke Katja en haar familieleden zich staande te houden.

Katja's ouders komen om bij het bombardement, haar schoonouders zijn lid van de NSB, haar broers zitten bij het verzet, zij kan het goed vinden met een Duitse officier, maar tegelijk helpt ze ook Joodse onderduikers. Zowat ieder mogelijk onderwerp rond de Tweede Wereldoorlog wordt door Simone van der Vlugt verwerkt in De lege stad. Het zorgt voor heel wat interessante verhaallijnen, maar tegelijk wordt het verhaal er op deze manier niet geloofwaardiger op. Hoewel het boek heel vlot leest en de schrijfster op een toegankelijke manier de Tweede Wereldoorlog tot bij de lezer brengt, had ik soms het gevoel dat het een beetje te veel van het goede was.

Toch heb ik heel erg genoten van dit boek, ik kon het amper wegleggen en sloeg de laatste bladzijde om met kippenvel op mijn armen en tranen in mijn ogen. Simone van der Vlugt mag weer een prachtig boek bij op haar palmares schrijven!

De lege stad
Simone van der Vlugt
Aantal pagina's: 304