dinsdag 7 april 2015

Mijn nieuwe boekenkasten!

Al sinds mijn kinderjaren groeit mijn boekencollectie langzaam maar zeker uit iedere boekenkast en veel ruimte voor uitbreiding had ik de laatste jaren niet meer. Ik had dus niet verwacht ooit nog een oplossing te vinden voor het leed dat chronisch plaatsgebrek heet, behalve dan boeken wegdoen. Tot mijn vriend het idee opperde om een hele wand Billy-boekenkasten te zetten. Een garderobekast tegen de andere muur van de kamer zou ons plaatsgebrek, hopelijk voorgoed, oplossen. Na heel wat puzzel- en meetwerk kon afgelopen week Operatie Renovatie dan eindelijk beginnen!

Voor

Je ziet het, mijn oude boekenrekken zaten overvol. Er lagen heel wat boeken dwars en er zat een hoop rommel in die eigenlijk niet thuishoorde in een boekenkast.

Tijdens

Tijd om alles uit te laden! De oude rekken verhuisden naar de zolder en mijn boeken brachten een week door in de logeerkamer. Ik schrok echt toen ik alles zo bij elkaar zag liggen. Wat een berg boeken!

Vorige week vrijdag trokken mijn vriend en ik samen met zijn ouders naar de IKEA. We kwamen uiteindelijk buiten met alles bij elkaar zo'n zestig pakketten, goed voor bijna 500 kg. 

Bijna klaar!

Na

Tadaa! Zondagmiddag was dit uiteindelijk het langverwachte resultaat. De indeling is nog niet helemaal wat het moet zijn, maar zo krijg je toch al een idee. Ik heb bewust gekozen voor smalle kasten om het doorzakken van de leggers zoveel mogelijk te beperken én het beste van alles: ik heb gewoon nog superveel plaats over. Er is nu zelfs plaats voor de nog te lezen bib- en recensieboeken.

Enig minpuntje aan de Billy-kasten vind ik de diepte. Ze zijn 28 cm diep en voor romans is dat prima, maar als je veel kunst- of fotoboeken hebt, passen die er gegarandeerd niet in. De boeken die te groot zijn, staan daarom "tentoongesteld" in de lege vakken bovenaan.

Mijn verzameling Historia's en alle wenskaarten, knutsel- en kantoorspullen zitten nu weggestopt in dozen (uit de Kassett-serie die uit het gamma gaat). 

Aan de andere kant van de kamer staat nu deze Pax-garderobekast. Samen met de Billy's goed voor heel wat extra bergruimte!

Disclaimer: Deze post werd absoluut niet gesponsord door IKEA :-)

7 opmerkingen:

  1. Wat mooi geworden Annelies. Goed dat je de kasten 'op de groei' hebt gekocht. Binnen no time puilt deze kast vast ook weer uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi gedaan! Het is een echte luxe om plaats over te hebben :-)
    Mijn boekenkasten komen uit de Collishop, omdat ze iets dieper zijn dan de Billy's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moest meteen lachen om de kleine lettertjes op het einde. :) Al goed dat jullie hier een verlengd weekend voor hadden. Er zal immers wel wat tijd in het afbreken, aanschaffen en monteren zijn gekropen. Maar wat is het eindresultaat mooi. Goed idee om door smallere kasten het doorbuigen te voorkomen. Mijn fictie-boeken geven geen problemen, maar de drie planken met kookboeken kunnen het gewicht niet goed aan. Door jouw blogpost vraag ik me af of er foto's zijn van mijn ingepakte boeken tijdens de verbouwingen. Daar kwamen een heel deel dozen bij kijken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die tijd hebben we inderdaad nodig gehad. Al ging het nog redelijk goed vooruit. Tegen de tijd dat ik terugkwam van mijn werk op zaterdag was alles bijna klaar :-)
    Kookboeken zijn altijd heel zwaar he, gelukkig heb ik er daar niet zo veel van.
    Ik hoop dat ik deze kast en de boeken niet meer nog eens moet verhuizen in de toekomst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel! Ik wist niet dat ze bij de Collishop ook boekenrekken verkochten. Het is wel handig als ze iets dieper zijn inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt! Ik maak me geen illusies, heel lang zal deze luxe niet blijven duren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ThreeCupsOfFantasy14 april 2015 om 09:59

    Ziet er mooi uit! Ik wou dat ik ook plek had voor een hele wand met boekenkasten.

    BeantwoordenVerwijderen