zondag 8 februari 2015

TAG | De TBR tag


De laatste weken zag je hem zeker en vast al passeren op andere boekenblogs (Door Ellis en Books & Kisses bijvoorbeeld): De TBR Tag a.k.a. To be read Tag. Welke boekenwurm heeft hem niet? Een grote stapel met nog te lezen boeken, die de gave lijkt te bezitten om ongemerkt groter en groter te worden, tot het een onoverkomelijke klus wordt om al die boeken ooit te lezen. 

1. Hoe organiseer je je To be read/Nog te lezen stapel?

Mijn nog te lezen boeken staan gewoon netjes tussen alle andere boeken in mijn boekenrek. Fictie staat alfabetisch, non-fictie per onderwerp. Om overzicht te houden bewaar ik de nog te lezen recensieboeken apart en op volgorde van binnenkomst/deadline.

2. Bestaat je TBR/NTL stapel uit meer fysieke of e-books?

Fysieke boeken, zonder twijfel. Ik heb sowieso meer fysieke boeken in huis dan e-books. Mijn e-reader gebruik ik voornamelijk voor recensie-exemplaren.

3. Hoe bepaal je welk boek je als volgende gaat lezen?

Mijn humeur bepaalt grotendeels welk boek ik ga lezen. Soms heb ik zin in een thriller, maar soms heb ik ook gewoon behoefte aan wat romantiek. Recensie-exemplaren krijgen sowieso voorrang op boeken uit mijn eigen boekenkast, maar ook daar probeer ik de genres wat af te wisselen.

4. Het boek dat het langst op je TBR/NTL stapel ligt.

Er zijn boeken die ik vijf jaar geleden op een Boekenfestijn kocht en die ik nog steeds niet gelezen heb. Die boeken zien er dan leuk uit, kosten bijna niks en belanden zonder dat ik er over nadenk in mijn karretje, waarna ze dus nog jaren ongelezen in de kast staan.

5. Een boek dat je recentelijk hebt toegevoegd aan je TBR/NTL stapel.

De zes levens van Sophie van Sarah Meuleman. Het boek verschijnt pas binnenkort, maar ik mag het nu al lezen van uitgeverij Lebowski.

6. Een boek op je TBR/NTL stapel dat je alleen wil lezen omdat de cover zo mooi is.

Ik koop heel vaak boeken omdat de cover prachtig is, dus dat zijn er heel wat. Een paar jaar geleden schreef ik er al eens dit artikel over, en de mooie boeken die toen nog ongelezen waren, zijn dat nu nog steeds. Iedere keer als ik mijn boekenkast voorbij loop, springt Ishq & Mushq me in het oog, maar het lezen zal ik waarschijnlijk nooit doen. Wegdoen ook niet.

7. Een boek op je TBR/NTL stapel dat je waarschijnlijk nooit zal lezen.

Zie ook vraag 4 en 6 :-) Er zijn nu eenmaal van die boeken die je gewoon graag in de kast hebt staan, ook al heb je ze niet gelezen. En eens ze er een aantal jaren staan, is de kans klein dat het er ooit nog van zal komen. Het is zo'n beetje hetzelfde verhaal als met mijn kleerkast. Ik wil een bepaald kledingstuk zo graag hebben dat ik er hele land voor zou doorkruisen en daarna hangt het ongedragen in de kast. Tot het uit de mode is.

8. Een boek dat nog niet verschenen is, maar waar je naar uitkijkt.

Ik kijk heel erg uit naar Tweede leven van S.J. Watson. Zijn vorige thriller, Voor ik ga slapen, vond ik zo fantastisch dat ik heel benieuwd ben geworden naar meer. Tegelijk ben ik ook een beetje bang dat dit nieuwe boek nooit zal kunnen tippen aan Voor ik ga slapen. We zullen zien!

9. Een boek op je TBR/NTL stapel dat iedereen al heeft gelezen behalve jij.

Dat moet denk ik De Boekendief van Markus Zusak zijn. Ik heb de film ondertussen al wel gezien, maar het boek nog steeds niet gelezen.

10. Een boek op je TBR/NTL stapel waar je het liefst nu in begint.

Voor Kerstmis kreeg ik De jongen die zijn vader zocht van John Boyne en eigenlijk ben ik daar wel heel benieuwd naar, zeker na alle positieve recensies die ik erover las.

11. Hoeveel boeken liggen er nu op je TBR/NTL stapel?

Dat zijn er ondertussen zo'n zestigtal, en dan tel ik alleen de fysieke boeken. Een onrustwekkend aantal als je weet dat ik maar zo'n vijftig boeken per jaar weggelezen krijg...


Hoe staat het met jouw nog te lezen stapel?


5 opmerkingen:

  1. Ik heb deze tag ook gedaan en toen stonden er 20 ongelezen in mijn boekenkast. En dat viel heel erg mee dus elke keer dat ik een boek zag dacht ik ach kan er nog wel bij. En nu is het aantal ongeveer verdubbelt. Haha.
    Leuke antwoorden heb je gegeven :) De boekendief moet ik ook nog steeds lezen.. (Dit is mijn blog trouwens :) www.merithdehaas.blogspot.nl )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Antoinette Schram8 februari 2015 om 20:06

    Leuke tag, leuke herkenbare antwoorden. De boekendief ben ik wel in begonnen, maar niet uitgelezen, maar dat is wrs een andere tag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig om te lezen. Ik doe exact hetzelfde met mijn recensie-boeken. Die staan apart en ik kijk naar de datum waarop ze toekwamen. Ishq en Mushq staat bij mij ook al erg lang ongelezen in de kast na een bezoekje aan het boekenfestijn. Ik probeer nu een heel deel eigen boeken te lezen én tel bewust de ebooks niet mee, want anders zou het aantal ongelezen boeken alleen maar hoger worden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat vind ik een keurig aantal, 60 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig dat jij hetzelfde boek ook ongelezen in de kast hebt staan :-) E-books zijn ook zo gemakkelijk vergeten als je je nog te lezen boeken gaat tellen. Gek eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen