zaterdag 24 januari 2015

RECENSIE | Diepe Wonden - Nele Neuhaus


Op korte tijd worden drie bejaarden dood terug gevonden. Ze zijn alledrie omgebracht met een nekschot en op iedere plaats delict vindt de politie het getal 16145 terug. Uit anatomopathologisch onderzoek blijkt later dat de slachtoffers niet waren wie ze al jaren zeiden te zijn. Alle sporen lijken te leiden naar ondernemersweduwe Vera Kaltensee en haar familie. Maar wat het is verband tussen de moorden? Rechercheurs Kirchhoff en Bodenstein gaan op onderzoek uit en dat brengt hen uiteindelijk naar het voormalige Oost-Pruisen van 1945.

Diepe wonden is het eerste boek dat ik las van Nele Neuhaus en het was meteen een fijne kennismaking. De eigenzinnige en sympathieke rechercheur Pia Kirchhoff en de charismatische hoofdinspecteur Oliver von Bodenstein spelen ook de hoofdrol in haar vorige boeken, maar ik had niet het gevoel dat ik essentiële informatie miste. 

Toch maakt Neuhaus het haar lezers niet gemakkelijk. Door de vele personages moet je je gedachten er echt wel bijhouden en het is het prettigst als je het boek in zo weinig mogelijk leessessies uit kunt lezen. Ik maakte de fout om het boek een paar dagen aan de kant te leggen en kon daarna bijna helemaal opnieuw beginnen omdat ik de draad kwijt was. 

Ondanks de grote hoeveelheid personages en de ingewikkelde verhaallijnen werd ik uiteindelijk toch opgeslokt door het verhaal. De auteur legt op overtuigende wijze de link tussen heden en verleden en laat zien hoe de Tweede Wereldoorlog mensen vandaag de dag nog steeds beïnvloedt, zeker in Duitsland. De plot is origineel, zit vernuftig in elkaar en de ontknoping is op zijn minst verrassend te noemen. Tot in de epiloog weet Neuhaus de spanning er in te houden en de lezer te verrassen. Met deze originele thriller heeft ze mij er alleszins van overtuigd om meer van haar hand te gaan lezen!


Diepe wonden
Oorspronkelijke titel: Tiefe Wunden (Vertaling door Sander Hoving)
Nele Neuhaus
Aantal pagina's: 397
ISBN 9789021443225
Uitgeverij Q (2012)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten