zaterdag 15 november 2014

RECENSIE | Vier plus één - Jojo Moyes

Jess is een alleenstaande moeder die de eindjes aan elkaar probeert te knopen met twee jobs. Haar dochter Tanzie is een echt wiskundewonder en haar stiefzoon Nicky wordt heel erg gepest op school. Ondanks dit alles probeert Jess het leven met een lach tegemoet te zien. Als Tanzie op een dag mag deelnemen aan een wiskundeolympiade in Schotland, wil ze per se dat haar dochter deze kans grijpt. Met het prijzengeld kan Tanzie namelijk naar een betere school gaan. Met de oude auto van haar ex-man - onverzekerd én vooral onbetrouwbaar - gaan ze op weg. Als ze in panne vallen, lijkt het alsof hun plan gedoemd is om te mislukken, maar dat is buiten Ed gerekend!

Sinds ik Voor jou van Jojo Moyes las, schreeuw ik het on- en offline van de daken dat het mijn absolute lievelingsboek aller tijden is. Je kunt je wel voorstellen hoe benieuwd ik was naar de opvolger! Helemaal toen ik die prachtige cover zag! Dit boek is toch gewoon te mooi om in een boekenkast te verstoppen?!

In het begin kwam ik maar moeilijk in het verhaal. Er zitten vier perspectieven in het verhaal: dat van Jess, Tanzie, Nicky en Ed. Door de constante perspectiefwissels geraakte ik al snel de draad kwijt, maar eens ik over die verwarring heen was, vond ik het juist een toegevoegde waarde voor het boek. Het verdiept zowel het verhaal als de personages.

De meeslepende, ongedwongen schrijfstijl van Jojo Moyes zou ik uit duizenden herkennen. Ik geniet van ieder woord en van iedere zin die ze uit haar pen schudt. Ze creëert personages met een hoekje af die je onmiddellijk in je hart sluit. Net als in Voor jou brengt ze twee mensen uit totaal verschillende sociale klassen bij elkaar. Thema's als armoede, pesten en nieuw samen gestelde gezinnen maken Vier plus één tot een heel actueel boek.

Met Vier plus één is Jojo Moyes er weer in geslaagd om tegelijkertijd een lach en een traan op mijn gezicht te toveren!

««««½

Vier plus één
Oorspronkelijke titel: The One Plus One (Vertaling door Anna Livestro)
Jojo Moyes
Aantal pagina's: 400
ISBN 9789032514716
Uitgeverij De Fontein (september 2014)

1. Wat een fijne review klinkt als een goed boek

2. Ik ben een klein beetje bang voor die wisselende perspectieven, daar reageer ik meestal niet zo goed op haha. Maar ik heb het idee dat wij over het algemeen dezelfde boeken wel leuk vinden en ook ik was enorm enthousiast over Voor jou, dus wie weet. Het boek ligt sowieso al klaar, maar er liggen er helaas wel meer te wachten haha.