zaterdag 11 oktober 2014

RECENSIE | Thuis in Virgin River - Robyn Carr


Als haar echtgenoot Marc omkomt bij een overval wil Melinda Monroe nog maar één ding: weg uit Los Angeles. Ze reageert op een advertentie voor verlos- en verpleegkundige in Virgin River, een klein dorpje met amper zeshonderd inwoners in Californië. Eens daar aangekomen blijkt het idyllische dorpje echter niet helemaal te zijn wat ze er van verwacht had. De knusse chalet die haar beloofd was, blijkt op instorten te staan en de oude dokter die ze zou assisteren verwelkomt haar ook niet echt met open armen. Het liefst zou ze onmiddellijk weer haar biezen pakken, maar dan duikt er een vondelingetje op. Mel neemt zich voor in Virgin River te blijven om voor de baby te zorgen, maar ook nadat deze een goeie thuis gevonden heeft, lijken er steeds weer andere dingen te zijn die haar in Virgin River houden. Niet in het minst de knappe uitbater van de lokale bar. Zou ze dan toch haar nieuwe thuis gevonden hebben?



Thuis in Virgin River is het eerste boek dat ik las van Robyn Carr. Ik mocht dit boek van uitgeverij Harlequin in preread lezen voor de Not Just Any Book Club. Ik kende Harlequin eigenlijk alleen van de goedkoop uitziende Bouquet-romannetjes, dus ik was blij verrast door deze mooie uitgave.

Robyn Carr heeft een vlotte, toegankelijke schrijfstijl, en het verbaast me niet dat ze door de jaren heen een hele schare aan fans heeft gekregen. Ze weet je met een paar zinnen zo nieuwsgierig te maken dat je blijft lezen. Ook nadat ik de laatste pagina had omgeslagen, bleef ik me afvragen hoe het verder zou gaan met Mel en Jack en de andere dorpsbewoners. (Gelukkig voor mij heeft Robyn Carr nog negentien andere Virgin River-boeken geschreven, die ik per direct op mijn leeslijstje heb gezet.)

De personages zijn, net zoals de plot, misschien niet heel origineel, soms zelfs wat stereotiep, maar ik heb ze wel in mijn hart gesloten. Een boek is voor mij altijd geslaagd als ik de personages zou willen ontmoeten en dat is bij dit boek zeker het geval.

Verder hield ik enorm van het feit dat Mels job als vroedvrouw/verpleegkundige zo goed uit de verf komt in het boek. De job van het hoofdpersonage verdwijnt vaak naar de achtergrond, maar hier merk je duidelijk dat Mels werk haar voor een groot stuk maakt tot wie ze is: een heel krachtige vrouw die van aanpakken weet.

Dit boek zal dan misschien nooit een Nobelprijs voor Literatuur in de wacht slepen, het is zeker en vast het lezen waard. Thuis in Virgin River is luchtig, ontspannend en doorspekt met humor, maar bovenal bevat het die portie zeemzoete romantiek die ik (net zoals iedere andere vrouw) af en toe gewoon nodig heb.

««««


Thuis in Virgin River
Oorspronkelijke titel: Virgin River (Vertaling door Ingrid Zweedijk)
Robyn Carr
Aantal pagina's: 384
ISBN 9789034754394
Uitgeverij Harlequin (oktober 2014)

2 opmerkingen:

  1. Hi,

    Leuke Recensie!

    mag ik vragen waarom je de vertaalster toevoegt aan de informatie?

    Groetjes Anja
    followmemove.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Anja!
      De vertaler/vertaalster zorgt ervoor dat wij het boek in onze eigen taal kunnen lezen, ze zijn voor mij zeker het vermelden waard!

      Verwijderen