vrijdag 22 augustus 2014

RECENSIE | De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar - Gabrielle Zevin

Het leven is niet mals geweest voor A.J. Fikry, eigenaar van de enige boekhandel op Alice Island. Zijn vrouw is overleden, de omzet van zijn winkel is niet meer wat het geweest is, en op de koop toe wordt het kostbaarste boek dat hij in zijn bezit heeft - een dichtbundel van Edgar Allan Poe - zomaar op klaarlichte dag uit zijn huis gestolen. Zelfs de lieftallige Amelia, vertegenwoordiger voor een kleine uitgeverij, kan hem niet opvrolijken. Het tij lijkt echter te keren als hij op een dag de kleine Maya vindt, die door haar moeder achtergelaten is in zijn boekenwinkel.

De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar is opgedeeld in veertien hoofdstukken die elk de titel van een kortverhaal dragen en beginnen met een korte recensie van A.J. over dit verhaal, zijn zogenaamde verzamelde werken. Verhalenbundels zijn namelijk A.J's  favoriete genre, op bijna alle andere genres heeft hij wel iets af te keuren, zo blijkt al snel.

A.J. Fikry is niet echt een aangenaam personage en toch heeft hij zo zijn charmes. Hij is het type man dat zo knorrig doet dat hij bijna schattig wordt. Ook Amelia en vooral de kleine Maya zijn personages die je onmiddellijk in je hart sluit. Zo schrijft Maya op jonge leeftijd al haar eigen aandoenlijke recensies met behulp van tekeningetjes.

Enige minpuntje aan dit boek is dat het zo dun is! Het had van mij nog wel een tijdje mogen doorgaan. Of is dat net een pluspunt, dat boek eindigt op het punt waar je nog verlangt naar meer? Vergis je niet, het verhaal op zich is redelijk voorspelbaar. Het is al heel snel duidelijk wie verliefd zal worden op wie en hoe het allemaal zal aflopen, maar de vlotte schrijfstijl van Zevin laten je dit even snel weer vergeten.

Het persbericht beloofde een boek om verliefd op te worden en dat ben ik in dit geval ook wel. Als het niet op de personages is, dan wel op de sfeer die het boek oproept. Vanaf de eerste pagina werd ik meegezogen in de wereld van boeken en boekenwinkels. Een wereld waar ik het liefst voor altijd zou blijven.

««««½

Wil jij ook graag meegezogen worden in de wereld van A.J. Fikry? Dat kan! Vanaf morgen maak je bij Boekboetiek kans op een exemplaar van dit bijzondere boek!

De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar