dinsdag 31 december 2013

De beste boeken van 2013


Nu het einde van het jaar weer in zicht komt, zie je echt overal jaaroverzichten verschijnen. Ook Boekboetiek kan niet achterblijven! De paar laatste weken heb ik door omstandigheden veel minder gelezen dan normaal, en daardoor is het hier op Boekboetiek ook een pak stiller dan jullie gewend zijn. Ik zit niet echt in een lees- of blogdip, ik heb het gewoon heel druk en lezen en bloggen schieten er dan wel eens bij in. Normaal gezien zou tegen het voorjaar alles weer in zijn plooi moeten vallen en hoop ik weer meer lees- en blogtijd te hebben. Dat gezegd zijnde wil ik jullie graag alle boeken laten zien die ik in 2013 las!

«««««

««««½


««««



«««½




«««

Ik schrik er zelf een beetje van hoeveel het er zijn als ik ze zo op een rijtje zie staan. Ik heb best wat vijf sterrenboeken gelezen dit jaar! De roman die me het meest is bijgebleven is zonder twijfel Voor jou van Jojo Moyes. Jongens, wat heb ik gesnotterd bij dit boek. Ook Een weeffout in onze sterren van John Green en Kom naar huis van Julie Kibler kan ik iedereen aanbevelen. Beste thriller die ik in 2013 las, was Voor ik ga slapen van S.J. Watson. In de categorie Waargebeurd wint Het Duivelskind van Maria Genova en Angel van der Vecht, maar ook Wildernisjaren van Linda Nijlunsing hoort zeker in dit rijtje thuis. Mooiste kinder- en jeugdboek dat ik las was zonder twijfel Het meisje en de soldaat van Aline Sax.

De boeken met een sterretje zijn deze die meetellen voor de Ik lees Nederlands!-uitdaging van Judith. Ik had me voorgenomen om 30 oorspronkelijk in het Nederlands geschreven boeken te lezen in de tweede helft van dit jaar, maar als jullie goed geteld hebben, dan hebben jullie door dat ik dat aantal (net) niet gehaald heb. Toch had ik deze uitdaging niet nodig om te beseffen dat wij in de Lage Landen heel wat steengoede auteurs hebben rondlopen. De beste boeken van eigen bodem die ik las in 2013 zijn Het meisje en de soldaat van Aline Sax (B), Het Duivelskind van Maria Genova en Angel van der Vecht (NL), De Laatkomer van Dimitri Verhulst (B), Allemaal willen we de hemel van Els Beerten (B) en Familiestuk van Mireille van Hout (NL). Stuk voor stuk kregen ze vijf sterren.

Voor 2014 is mijn leeslijstje ook al goed gevuld. Ik heb nog een paar recensie-exemplaren liggen die ik hoogstwaarschijnlijk mee zal moeten nemen naar volgend jaar en ook in mijn boekenkast staan nog heel erg veel ongelezen boeken. Ik zal ook in 2014 snel zonder leesvoer komen te zitten!

Wat was voor jou het beste boek van 2013? Welke boeken wil je in 2014 zeker lezen?



Tot in 2014!
Annelies

5 opmerkingen:

  1. Zo dat is een hoop! Ik wens je een fijn leesjaar toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'De laatkomer' behoort ook tot mijn favorieten van 2013. Het beste boek dat ik het afgelopen jaar las werd al uitgegeven in het najaar van 2012: 'Pier en oceaan' van Oek de Jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn overzichtje! Er zitten wel aardig wat boeken tussen die ik ook gelezen heb of het aankomend jaar ga lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw je hebt echt veel boeken gelezen zeg

    BeantwoordenVerwijderen