zaterdag 28 december 2013

RECENSIE | Roundhay, tuinscène - Marente de Moor

Roundhay, tuinscene
‘Op 16 september 1890 nam een man de trein van Dijon naar Parijs, daarna is er nooit meer iets van hem vernomen.’ Zo, met de verdwijning van de hoofdpersoon, begint de nieuwe roman van Marente de Moor. Het boek is gebaseerd op het levensverhaal van Louis Le Prince (1842-?), de uitvinder die zijn filmpje ‘Roundhay Garden Scène’ maakte lang voordat Edison en Lumière met hun bewegende beelden kwamen. In zijn bagage pakken papier met grote ideeën, klaar om gepatenteerd te worden. Maar onderweg in de trein sloeg de twijfel toe. Behoorden zijn gedachten hem wel toe? En kon hij voor de gevolgen van zijn uitvinding instaan? Als zijn zoon jaren later naar hem op zoek gaat, ontdekt hij wie baat had bij de vermissing.
De eerste bewegende beelden vastgelegd op film, het is iets wat me mateloos intrigeert, vooral omdat filmbeelden voor ons tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld zijn. Het moet heel bevreemdend geweest zijn om voor het eerst een film te zien, laat staan er in te figureren. In 1888 maakte Louis Le Prince het allereerste filmpje ooit. Nu ja, film is een groot woord voor wat Roundhay Garden Scene eigenlijk is.

In Roundhay, tuinscène verdwijnt een man spoorloos tijdens een treinrit van Dijon naar Parijs. Wat het begin van een spannend verhaal lijkt, is eigenlijk een introductie tot een heel bijzondere ideeënroman. Het boek zet je ook aan het denken over hedendaagse technologie en de impact ervan op ons leven. Zijn alle uitvindingen wel verbeteringen? Welke tol betalen we hiervoor?

Ik geef toe, je hebt wat doorzettingsvermogen nodig om je door dit boek heen te worstelen. Eigenlijk gebeurt er heel weinig in de loop van het boek. Er is weinig actie, alles wordt heel indirect omschreven. Het taalgebruik kwam op mij heel onnatuurlijk en vaak gekunsteld over, waardoor het boek me niet meesleepte. Toch weet Marente de Moor de sfeer van die tijd treffend neer te zetten. Uitvinders drijven zichzelf en elkaar tot waanzin in een poging "de eerste" zijn. Dat gegeven komt heel goed uit de verf door de talrijke, vaak komische, advertenties voor de meest absurde uitvindingen die het verhaal doorspekken.

Roundhay, tuinscène is een filosofische roman pur sang, een aanrader voor de denkers onder ons die in deze drukke, snelle tijden een langzaam boek weten de appreciëren.

«««

Roundhay, tuinscène