zondag 30 december 2012

Boekblogger Enquête 2012

Bron: Sporeo.be
Een tijdje geleden gaf ik me bij Joany van Craving Pages op voor de grote Boekblogger Enquête 2012, een geweldig leuk initiatief om het voorbije blogjaar samen te vatten. Vandaag kunnen jullie mijn literaire terugblik op 2012 lezen en natuurlijk al even vooruitblikken naar wat nog komen gaat bij Boekboetiek in 2013!

Terugblik…

1. Wat was het beste boek dat je afgelopen jaar hebt gelezen?

De gevangene van de hemel van Carlos Ruiz Zafon. Die combinatie van een magisch meeslepend verhaal en poëtische schrijfstijl heeft alleen hij.

2. Welk boek heeft je het meest teleurgesteld het afgelopen jaar?

Het lag voor een groot deel aan mijn verwachtingen en niet aan het boek, maar De magie van Kerst van Cathy Kelly heeft me best teleurgesteld.

3. Door welk boek was je het afgelopen jaar aangenaam verrast?

Houvast van Linda Jansma, een thriller over een niet-alledaags onderwerp.

4. Als je van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen slechts één titel aan mocht raden, welke zou dat dan zijn?

Bloedschande van Sharon Bolton. En de boeken van Zafón natuurlijk!

5. Wat is de beste boekenreeks die je het afgelopen jaar hebt ontdekt?

Ik ben niet zo'n fan van reeksen, en ik heb er dus ook geen ontdekt...

6. Welke fantastische schrijvers/schrijfsters heb je het afgelopen jaar ontdekt?

Zonder twijfel Sharon Bolton! Stuk voor stuk meeslepende, beangstigende thrillers, met een historisch kantje.

7. Heb je dit jaar nog nieuwe genres verkend?

Ik ben nogal honkvast en grijp dus vaak naar hetzelfde genre, maar de psychiatrische roman van Myrthe van der Meer, PAAZ, was wel nieuw voor mij.

8. Wat was het meest meeslepende, niet-neer-te-leggen boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen?

Het Weeshuis van Franck Thilliez.

9. Welk boek heeft volgens jou de allermooiste cover van alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?

Dat is zonder twijfel de glitter en glamour-cover van Passie & Piemelbloemen van Ilse Annegarn en Sylvia Beugelsdijk!

10. Wie is je favoriete personage uit alle boeken die je het afgelopen jaar hebt gelezen?

De hond Cooper uit Onder mijn hoede van Jacqueline Sheehan. Hij deed me echt wensen dat ik zelf een hond had.

11. Welk boek heeft de grootste indruk op je gemaakt in 2012?

Trees krijgt een Canadees van Bonnie Okkema. Al die bevrijdingskinderen die zo veel jaren na datum nog steeds op zoek zijn naar hun natuurlijke vader, dat heeft me echt geraakt.

12. Welk boek had een scene die je zo enthousiast maakte, dat je niet kon wachten om er iemand over te vertellen? (Pas op voor Spoilers!)

Zoon met een gebruiksaanwijzing van Eva Van der Linden. De scenes in het boek maakten me niet zozeer enthousiast, maar waren wel zo treffend en pakkend dat ik ze met anderen moest delen.

13. Wat is je favoriete relatie uit een boek dat je het afgelopen jaar hebt gelezen? (romantisch, vriendschappelijk, o.i.d.)

De relatie van Marijke en Theo in Geliefden op leven en dood. Zo oprecht en puur, zonder uiterlijk vertoon, da's om jaloers op te zijn.

14. Wat is het beste boek dat je hebt gelezen gebaseerd op niets meer dan een recensie van iemand anders?

Het vergeten gezicht van Elle van Rijn. Ik las de recensie op Readabook.nl en ik moest en zou het lezen.

15. Welk boek zou je het liefst terug willen zien in de bios? En met wie in de hoofdrollen?

Ik heb het boek niet gelezen, maar ik ben wel benieuwd naar de verfilming van 50 Shades of Grey. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Hebben ze er meer van kunnen maken dan een ordinaire seksfilm?

Boeken en bloggen…

16. Wat is je favoriete boekenblog van 2012?

Ik volg veel boekenblogs en ik heb niet echt één favorietje. Een aantal superleuke blogs die ik volg kun je in de balk hiernaast lezen in mijn blogroll!

17. Welke review, die je het afgelopen jaar hebt geschreven, is je favoriet?

Op klaarlichte dag van Simone van der Vlugt - de eerste recensie in de geschiedenis van Boekboetiek.

18. Wat is je favoriete boekige-ontdekking van het afgelopen jaar? (website, winkel, wat dan ook. Als het maar met boeken te maken heeft.)

De ontdekking dat ik helemaal op mezelf een boekenblog draaiende kan houden! Geweldig gewoon!

19. Wat is jouw mooiste boekenblog-moment van 2012.

De opening van Boekboetiek in juni! En natuurlijk het eerste mailtje van een auteur met de vraag of ze me een leesexemplaar mocht toesturen! Verder maakt mijn hart nog altijd een sprongetje als ik zie dat een lezer een reactie heeft achtergelaten of dat ik een nieuwe Twitter- of Bloglovin-volger heb.

20. Heb je meegedaan aan challenges het afgelopen jaar?

Euhm neen, ik geloof het niet. Tenzij proberen van 6 dagen op 7 een post online te krijgen ook telt als challenge?

Vooruitblik…

21. Aan welk boek ben je het afgelopen jaar niet toegekomen en staat nu bovenaan je to read lijstje voor volgend jaar?

Ik heb er nog een hele hoop liggen, o.a. mijn aanwinsten van het Boekenfestijn zijn nog grotendeels ongelezen, maar ik ben in 2013 vast van plan om Post voor mevrouw Bromley van Stefan Brijs te lezen. 

22. Naar welk boek dat wordt verwacht in 2013 kijk je het meest uit?

De nieuwe Franck Thilliez mogen ze me altijd als preread toe sturen - hint, hint - ik popel nu al om hem te lezen!

23. Wat hoop je in 2013 te bereiken met lezen/bloggen?

Ik ga gewoon blijven lezen en bloggen en proberen om Boekboetiek meer bekendheid te geven. Wat lezen betreft wil ik graag evenveel goede boeken lezen als ik dit jaar heb ik gedaan!

24. Naar welke boeken-events van 2013 kijk je het meest uit?

Het Boekenfestijn in Hasselt en de Boekenbeurs in Antwerpen.

25. Doe je volgend jaar mee aan boeken-challenges? Zo ja, aan welke?

Neen, ik denk het niet. Challenges zijn niet zo mijn ding...


Wat zijn jouw beste herinneringen aan 2012?


Tot de volgende keer!
Annelies

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook een heel leuke enquête! Ben je pas in juni begonnen met Boekboetiek? Ik had het idee dat je echt al zeker een jaar bezig was, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt inderdaad al veel langer als ik er zo over nadenk!

      Verwijderen
  2. Leuke antwoorden. Ik vind dat je antwoord op vraag 20 absoluut meetelt als een challenge. Het valt nog niet altijd mee om regelmatig met een leuke post op de proppen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad niet altijd vanzelfsprekend om (bijna) iedere dag met een artikel voor de dag te komen. Maar we blijven onze best doen he!

      Verwijderen
  3. Leuk dat je lievelingspersonage een hond is, het zijn vaak zo'n lieve dieren. Alvast een gelukkig Nieuwjaar.

    BeantwoordenVerwijderen