donderdag 9 mei 2013

Boeken van toen #3

Al bijna een jaar lang pen ik na het lezen van een boek mijn persoonlijke mening hier neer op mijn blog. Natuurlijk las ik in het preblogtijdperk ook veel boeken en ook toen al schreef ik mijn deskundige mening neer in een Uitgelezen-boekje, ieder boek kreeg van mij een score op 10. In deze rubriek deel ik het leukste en meest opvallende leesvoer van toen met jullie!


Vlagen van verdriet - Wendy Harris
Volledig verrast hoort de schrijfster Jane Rampling dat ze van een onbekende tante een huisje heeft geërfd. Jane vertrekt naar het eiland Wight, op zoek naar het mysterieuze verleden van haar tante Lillian. Daar ontdekt ze tot haar verbijstering nog meer familie waarvan ze het bestaan nooit had vermoed. Een tragisch familiegeheim blijkt al meer dan vijftig jaar zijn schrijnende sporen na te laten. Temidden van een moeras van waarheid en leugens beseft Jane dat haar leven voor altijd is veranderd.

Meeslepende historische roman over geheimen, homoseksualiteit en het bovennatuurlijke.
Score in 2008: 8/10


De laatste concubine - Lesley Downer
Japan, 1861. Sachi is een heel eenvoudig elfjarig meisje, maar ze weet dat ze anders is dan anderen: haar lichte huidskleur en verfijnde gelaatstrekken onderscheiden haar van haar familie en vrienden op het Japanse platteland. Op weg naar haar huwelijk met de jonge keizer van Japan komt prinses Kazu met haar gevolg door het boerendorpje waar Sachi woont. Ze besluit het delicate meisje als haar bediende mee te nemen naar het vrouwenpaleis. Zo zal Kazu een vertrouweling hebben aan het hof, waar naast hoofse etiquette en klassieke rituelen, roddel en achterklap aan de orde van de dag zijn. Maar belangrijker nog: Kazu zal, in de loop van de tijd, Sachi aan haar echtgenoot kunnen aanbieden als concubine. Zo waarborgt de prinses haar macht over haar echtgenoot en kan zij, als ze daar behoefte aan heeft, vermijden zelf het bed met hem te delen…

De Japanse cultuur trekt me meestal niet zo aan, maar dit boek heeft daar verandering in gebracht. De auteur weet de sfeer en cultuur van het oude Japan heel geloofwaardig te schetsen. 
Score in 2008: 8.5/10


Engel van Harlem - Kuwana Haulsey
May Edward Chinn, een getalenteerd meisje in de bruisende jaren twintig, droomt ervan om concertpianiste te worden. Maar een racistische docent boort haar hoop op een muzikale carrière de grond in en noodgedwongen stuurt May haar leven een andere richting op: ze wil de eerste vrouwelijke zwarte dokter van Harlem worden.

Engel van Harlem is een heel aangrijpende roman over een jong, zwart meisje dat haar droom om dokter te worden najaagt, wat er ook gebeurt.
Score in 2008: 9/10


De dame in blauw - Javier Sierra
1629: als de eerste missionarissen neerstrijken bij de Rio Grande in Nieuw-Mexico om Gods woord te verspreiden, blijkt een dame in blauw hen voor te zijn geweest. Uit angst voor duivelse invloeden begint de inquisitie een klopjacht, die leidt naar een jonge non in een klooster in het Spaanse Ágreda. Zij heeft vele reizen naar Zuid-Amerika ondernomen zonder haar klooster ooit te verlaten.1991: een journalist, een verbannen monnik en een voormalig spionne komen ieder op het spoor van het eeuwenoude geheim van de dame in blauw, waardoor ze in staat was op twee plaatsen tegelijk aanwezig te zijn. Al snel wordt duidelijk dat ook het Vaticaan en de Amerikaanse Defensie op jacht zijn naar de oplossing van dit mysterie en zich niets in de weg laten leggen om hun doel te bereiken…

Deze spannende literaire thriller in de stijl van Dan Brown is een echte aanrader! Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten en ik heb me nog lang na het lezen afgevraagd wat er nu echt was en wat de auteur verzonnen heeft.
Score in 2008: 9.5/10

3 opmerkingen:

  1. Helaas ken ik geen een van de boeken. Ik vind dit altijd een erg leuk onderdeel van jouw blog Annelies!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Sue! Vind het zelf ook erg leuk om nog eens terug in mijn boekenverleden te duiken.

      Verwijderen