zondag 10 maart 2013

TAG | Scavenger Hunt - Deel I


Op verschillende boekenblogs duikt de laatste weken deze leuke tag op: scavenger hunt, oftewel een speurtocht door je eigen boekenkast. Aan de hand van een lijstje ging ik op zoek naar boeken die aan de omschrijving voldoen. Vandaag het eerste deel van mijn speurtocht!

Een boek waarvan de titel met een Z begint

Zoeken naar Lena van Maureen Myant, een aangrijpend boek over de zoektocht van een klein jongetje naar zijn zusje tijdens de Tweede Wereldoorlog. (Recensie lees je hier!)

Een klassieker

Ik heb wel een paar klassiekers in mijn boekenkast staan, maar bij deze omschrijven dacht ik onmiddellijk aan Het verdriet van België, een typisch voorbeeld van een klassieker die ongelezen in de kast blijft staan wegens niet te lezen.

Een voorwerp in je boekenkast dat geen boek is

Ik heb naast boeken veel dingen in mijn boekenkast staan, zoals spaarpotjes, blikjes, mijn verzameling schildpadjes, ... Dit is mijn leukste spaarpot!

Het oudste boek in je boekenkast

De adelaar is geland van Jack Higgins is een boek dat oorspronkelijk uit de boekenkast van mijn vader komt, als ik mij goed herinner. Het is één van de eerste oorlogsromans die ik las én nog altijd één van mijn favorieten. Dit boek is verfilmd als The Eagle has landed.

Een boek met een meisje erop

Nog één van mijn favoriete oorlogsromans: Het familieportret. 

Een boek met een dier erop

Misha van Misha Defonseca is één van die boeken die nog ongelezen in mijn kast staat. Het is het bijna ongelofelijke waargebeurde verhaal van een zevenjarig Joods meisje dat vier jaar lang door Europa trekt op zoek naar haar ouders en daarbij vriendschap sluit met een wolvenroedel.


Een boek met een mannelijk hoofdpersoon

Gemiste tijd vertelt het verhaal van Leo Deakin, een jongeman die de dood van zijn vriendin probeert te verwerken en het verhaal van Moritz, een soldaat die tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgsgevangen genomen wordt en naar een kamp in Siberië wordt gestuurd. Een superromantisch verhaal waarin heden en verleden mooi met elkaar verweven worden.


Een boek met alleen maar woorden erop

De Aanslag van Harry Mulisch is een klassieker die ik wel gelezen heb én die ik zelfs heel erg goed vond. Ik moest het ooit lezen voor school en heb het boek nadien zelf gekocht omdat ik het zo goed vond.


Een boek met tekeningen erin

Mijn favoriete kinderboek, Pluk van de Petteflet, heeft de kenmerkende, mooie illustraties van Fiep Westendorp.


Volgende week krijgen jullie het vervolg van deze Scavenger Hunt-tag. Neem hem zeker over als je hem leuk vindt!

6 opmerkingen:

  1. Dit is zo leuk om te lezen! Enneh... 'Het verdriet van België' is echt de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er ooit in begonnen, maar ik ben niet verder geraakt dan pagina 50 of zo, vond het echt niet boeiend. Misschien nog eens een tweede kans geven?

      Verwijderen
  2. Leuk dat je de tag ook hebt gedaan. En die spaarpot is echt zo grappig! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die spaarpot is superleuk! En een leuke tag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, die spaarpot is echt geweldig!
    Ik heb deze tag zelf ook gedaan, vond hem super leuk om te doen ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, die spaarpot is echt hilarisch! Leuke tag :)

    BeantwoordenVerwijderen