woensdag 14 november 2012

RECENSIE | Houvast - Linda Jansma

Nadat haar man Thijs negen maanden eerder is omgekomen bij een auto-ongeluk, heeft dierenarts Anouk van Merwede haar leven met dochter Amy weer op de rit. Maar dan wordt Aart Buringa, een goede vriend van Thijs vermoord en verdwijnt haar broer spoorloos. Als Anouk een verband probeert te leggen tussen deze twee gebeurtenissen ontdekt ze dat Thijs een groot geheim met zich mee het graf in heeft genomen.

Ik had nog nooit een boek van Linda Jansma gelezen, hoewel al haar boeken erg goede kritieken krijgen. Houvast is haar derde thriller en ik was dan ook erg benieuwd of ik het eens zou zijn met de lovende recensies.

Het grootste deel van het boek speelt zich af vanuit het perspectief van Anouk. Anouks verhaal wordt verweven met dat van een onbekende man die samen met een kind op de vlucht is voor een groep gewelddadige mannen. Jansma weet alles zo te verpakken dat je je bijna tot op het einde afvraagt wat er nu eigenlijk aan de hand is. Je blijft doorlezen tot je alle puzzelstukjes in elkaar kunt passen.

Houvast leest alsof je een film kijkt en voor mij is het ook meer een scenario voor een actiefilm/thriller dan voor een boek. Er komen erg veel overvallen, vechtpartijen en achtervolgingen in voor die volgens mij beter zouden overkomen op televisie of op het witte doek. Ik hou wel van actie in een boek, maar dit soort spectaculaire scènes hoeven voor mij niet per se en zeker niet in zo'n sneltempo - dat maakt het voor mij een beetje ongeloofwaardig.

Wel erg geloofwaardig zijn de personages op zich. Tijdens het boek leer je de personages bijna persoonlijk kennen. Ik leefde erg mee met Anouk tijdens haar zoektocht. Haar talloze vragen bleven ook door mijn hoofd spoken. Als lezer krijg je samen met Anouk antwoord op je vragen en geen bladzijde eerder.

****

Houvast
Linda Jansma