donderdag 1 november 2012

Ghostwriters


Het is op zijn minst gezegd een bijzonder beroep. Je boeken zijn heel succesvol, maar je naam is vrijwel onbekend. Ik heb het over ghostwriters. Een ghostwriter schrijft boeken onder andermans naam, op verzoek van deze laatste. Het boek verschijnt dan onder de naam van de opdrachtgever. Meestal worden ghostwriters gevraagd voor het schrijven van autobiografieën, speeches, enz.

Een paar dagen geleden zag ik bij De Kruitfabriek op Vier een interview met twee ghostwriters. Ze schrijven boeken voor o.a. Bekende Vlamingen, maar hun naam komt nooit op de cover terecht. Ik had natuurlijk ooit al wel eens over ghostwriters gehoord, maar dit interview zette me toch aan het denken.

Ghostwriters kiezen bewust voor een schrijverscarrière achter de schermen. Ze zullen ook wel heel fier zijn als een boek dat zij geschreven hebben goed verkoopt, al is het dan onder een andere naam. Als ze een boek schrijven voor een BV dan weten ze nog voor het boek uitkomt al dat het vlotjes over de toonbank zal gaan. Als onbekende auteur is dat natuurlijk altijd afwachten.

Buiten het feit dat ik gewoon geen schrijver ben, zou ik nooit een goeie ghostwriter kunnen zijn. Je steekt al je tijd en werk in een boek en dan... gaat iemand anders met de pluimen lopen! Eén of andere BV die waarschijnlijk nog nooit een letter op papier heeft gezet krijgt de credits voor een boek dat jij geschreven hebt. Ik weet wel dat ghostwriters een deel van de opbrengst krijgen en ook (goed) betaald worden voor hun werk, maar toch. Als ik ooit een boek zou schrijven, dan wil ik op zijn minst mijn naam op de cover zien!

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening. Wat vind jij van ghostwriters? Zou jij ooit een ghostwriter inschakelen voor je memoires of schrijf je liever zelf? Zou jij zelf een goede ghostwriter zijn of zie je liever je eigen naam op de cover?


Tot de volgende keer!
Annelies

4 opmerkingen:

  1. Ik had er al wel eens van gehoord ja, maar zou niks voor mij zijn. Ik zou aan iedereen willen vertellen dat het boek van mij is, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt mij, als je van schrijven houdt, juist heel fijn om achter de schermen te werken. Je hebt wel het plezier van het schrijven maar niet de lasten van de publiciteit. Want dat lijkt me echt geen pretje hoor, om voortdurend overal te moeten opdraven en alsmaar je verhaal te doen....
    als beroep zou ik er zo voor kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou dat denk ik echt niet kunnen. Schrijven is zo'n mooi vak en dan wil je natuurlijk ook je eigen naam op je boek zien staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zou misschien wel een manier zijn om over iets te schrijven, je mening te kunnen geven oid, zonder dat je je daarvoor hoeft te schamen, uit moet leggen waarom jij iets vind, of kritiek kunt krijgen van anderen mensen :)

    Maar ik ben het met je eens, als ik maanden, al dan niet jaren heb staan ploeteren op een verhaal dan moet echt mijn eigen naam op de cover!!

    BeantwoordenVerwijderen