zondag 22 juli 2012

Nieuw binnen: Boekenkoopjes van bij Action!


Toen ik deze week rondliep in de Action, zag ik daar in mijn ooghoek, ergens weggeduwd tussen een hoop puzzelboekjes, iets liggen wat leek op romans, en dat voor maar €0.99! Ik zei het al eerder, ik kan niet weerstaan aan goedkoop leesmateriaal en dus dook ik vol enthousiasme in deze rommelige berg en - geloof het of niet - ik heb er nog 3 exemplaren uitgevist die de moeite waard leken. Nu, voor nog geen euro per stuk wil ik mijn eisen graag wat bijstellen en alles wat op het eerste zicht leuk leek, heb ik gewoon in mijn karretje gegooid. Kijk jullie mee?


De Boekhandelaar van Amsterdam - Amineh Pakravan
Amsterdam,1638. De tijd van de Reformatie. Het is ook de tijd waarin het lezen van boeken een steeds grotere rol begint te spelen. Guillaume Pradel, afkomstig uit een geslacht van boekhandelaren, drukkers en cartografen, denkt terug aan de verhalen die zijn vader en grootvader hem vroeger vertelden over de angst die er heerste voor de boekdrukkunst, het verzet van de Kerk, de brandstapels. Het drukken van boeken werd gezien als een levensgevaarlijke wetenschap: wie het woord kon verspreiden, had macht.

Guillaume, zelf ook boekhandelaar en cartograaf, komt in contact met astronomen en humanisten. Deze ontmoetingen én zijn onstilbare honger naar kennis en wetenschap zorgen ervoor dat zijn leven een andere wending neemt. Een lange reeks omzwervingen zal hem van Antwerpen naar Parijs, Amsterdam en zelfs naar de Nieuwe Wereld voeren.

De boekhandelaar van Amsterdam is een reis door de tijd, een reis langs de eerste drukkershuizen van Lyon, Parijs en Antwerpen en de werkplaatsen van Plantijn, Mercator en Blaeu. Het verhaalt over de strijd voor vrijheid van meningsuiting, mondigheid en wetenschappelijke inzichten die door de Kerk worden afgewezen


Vrouwen. Een korte geschiedenis - Kate Walbert
1914, Engeland. De kranten staan vol met artikelen over de Eerste Wereldoorlog. Dorothy Townsend hongert zich dood om ook de vrouwenstrijd in de aandacht te houden. Ze laat haar kinderen als wezen achter. Dochter Evelyn kan met een studiebeurs naar de Verenigde Staten en begint er een briljante, maar eenzame carrière aan de universiteit van Boston. Haar gehandicapte broer zal ze nooit meer zien. Nicht Dorothy heeft een gewoon leven met man en kinderen in een buitenwijk. Haar dochters schamen zich voor haar eenmansprotesten tegen de oorlog. Ze proberen zich allen staande te houden in de harde wereld en leveren op hun manier strijd.


Brieven aan Lieneke - Jacob van der Hoeden

Lieneke van der Hoeden is zes jaar als in Nederland de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Om te overleven moest dit joodse meisje onderduiken - alleen, zonder haar familie - en een nieuwe identiteit aannemen. Om zijn kleine Lieneke gerust te stellen stuurde haar vader haar lange brieven waarin hij schreef over zijn dagelijkse leven en hij maakte daarbij prachtige illustraties. Deze brieven hadden vernietigd moeten worden, maar zijn wonder boven wonder bewaard gebleven. Lienekes verhaal is waargebeurd, haar schriftjes hebben bestaan en de originelen worden bewaard in het Yad LaYeled Children's Museum in Israël. 




Jullie zien het, leuke boeken hoeven dus helemaal niet duur te zijn! Misschien liggen er bij een Action bij jou in de buurt ook nog wel een paar schatten op jou te wachten!


Veel leesplezier!
Annelies

4 opmerkingen:

  1. Ik ben ook afgegaan op deze aantrekkelijke aanbieding bij de Action, maar ik was te laat. De schappen waren al helemaal leeggeplunderd :(
    Lijken me wel leuke boekjes die je hebt gescoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook naar moeten zoeken, ze zaten helemaal weggeduwd. Boeken voor 99 eurocent, daar zal inderdaad een pak mensen op afgekomen zijn. Jammer dat je niks meer te pakken hebt gekregen. Misschien een ander filiaal proberen?

      Verwijderen
  2. Oeh, de Boekhandelaar lijkt me erg mooi! Ik ga ook eens kijken of ze boeken hebben bij de Action bij mij in de buurt, voor 99 cent kan ik dat toch niet voorbij laten gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee inderdaad, voor 99 cent kan je al eens een voorraadje inslaan! Hopelijk hebben ze de Boekhandelaar nog bij een Action bij jou in de buurt!

    BeantwoordenVerwijderen