zondag 28 oktober 2012

TAG | The Book Buying Tag: Verslaafd? Moi?


1. Ben jij verslaafd aan boeken kopen?
Ik ben verslaafd aan boeken, niet zozeer aan boeken kopen. Ik kan mijn drang naar lezen ook bevredigen door een paar uur rond te hangen in de bibliotheek. Maar ik geef het toe: soms kan ik er gewoon niet aan weerstaan, zeker niet als de boeken voor een prijsje zijn!

2. Wanneer koop je meestal boeken?
Elk jaar tijdens het Boekenfestijn in Hasselt laat ik mij helemaal gaan (kijk hier voor mijn laatste buit) en laad ik alles wat ik leuk vind in mijn karretje. Verder koop ik vooral boeken als ik mij voorgenomen heb er geen nieuwe meer te kopen wegens boekenoverload.

3. Hoeveel boeken koop je meestal per keer?
Op het Boekenfestijn meestal een tien à twintig, in een gewone boekenwinkel meestal maar eentje per keer.

4. Ga je meestal alleen boeken kopen, of met iemand samen?
Het is ondertussen een jaarlijkse traditie om met mijn papa naar het Boekenfestijn te gaan, maar verder ben ik meestal alleen als ik boeken koop. Dan hoef ik ook aan niemand verantwoording af te leggen en dan staat er ook zeker niemand naar mij te kijken met een gezicht dat zegt: "Je hebt nu echt genoeg boeken, stop er maar eens mee!".


5. Wat trekt je aan in een boek?
Qua uiterlijk: Een boek met een mooi kaft - liefst een harde kaft - heeft bij mij altijd een voetje voor. (Lees hier meer over mijn hardcoverliefde!) Ook een opvallende, originele titel trekt vaak mijn aandacht.
Wat inhoud betreft, ga ik heel dikwijls voor boeken over de oorlog of met de oorlog op de achtergrond. Ik hou enorm van boeken waarin het heden op een knappe manier verweven wordt met het verleden.

6. Is er een specifiek genre waar je meteen naartoe gaat in een boekwinkel?
De geschiedenisboeken krijgen altijd meteen mijn volledige aandacht. Vooral alle lectuur over Eerste en Tweede Wereldoorlog. Verder kijk ook altijd even in de koopjeshoek.

7. Koop je boeken liever nieuw, tweedehands of maakt het je niet uit?
Ik heb mijn boeken het liefst nieuw. Maar als ik ze tweedehands voor een spotprijs én in goede staat op de kop kan tikken, dan ook graag! Maar ik geef niet nog 10 euro aan een boek dat al tweedehands is...

8. Hoeveel geef je gemiddeld uit aan boeken in de maand?
De ene maand geef ik al meer uit dan de andere maand. Gemiddeld zal dit op zo'n 10 euro per maand neerkomen denk ik. 

9. Heb je jezelf wel eens een boek-shopverbod opgelegd?
Ik neem mezelf vaak voor om eerst de boeken die nog ongelezen in mijn boekenkast te staan te lezen, maar van zodra ik een boekenwinkel binnenstap is mijn shopverbod meestal snel verleden tijd!

10. Hoe lang duurt het voordat je aan een boek begint nadat je hem hebt gekocht?
Als het een boek is dat ik speciaal besteld heb of echt al heel lang wou, dan begin ik er meestal onmiddellijk in te lezen. Als het een boek is dat ik samen met een tiental anderen in mijn karretje heb gegooid op het Boekenfestijn dan kan het wel een tijdje duren...

11. Koop je liever meerdere voordelige, dunne boeken, of één duur, dik boek?
Ik heb een zwak voor goedkope boeken! Ik zal dan ook zelden of nooit een boek, en zeker geen roman, kopen dat 20 euro kost. Dat vind ik gewoon te veel geld voor een boek dat ik één keer lees. Een non-fictieboek dat ik vaker ga vastnemen daar tel ik wel graag wat meer geld voor neer. Dat heeft verder ook niks te maken met de dikte van het boek.

12. Heb je nog iets te zeggen over je boekverslaving?
Het is alleszins een verslaving waar ik niet vanaf wil/moet, dus jullie hoeven me geen telefoonnummers van psychiaters aan de hand te doen! Toch bedankt!

13. Wie tag je?Moeilijk om boekbloggers te taggen die deze tag nog nooit hebben ingevuld, maar ik tag Thea van The Book Girl (@tcquestion1) en Patricia van Donderdesign (@Donderdesign). De laatste is geen strikte boekenblog, maar Patricia schrijft ook vaak over boeken, dus verdient zij het ook om deze tag te krijgen! Veel succes ermee dames!

5 opmerkingen:

  1. Leuke antwoorden! Ik ben nog nooit naar een boekenfestijn geweest, ik wil dit jaar wel naar die van Zwolle gaan. Ik ben echt benieuwd of ik me daar een beetje kan inhouden, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boekenfestijn is altijd de moeite! Maar inderdaad wel moeilijk om je in te houden!

      Verwijderen
  2. Ik ga komende donderdag dan eindelijk naar mijn eerste boekenfestijn. Ik zal maar een reistrolly meenemen om mijn buit mee naar huis te slepen :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijk tijd om je book buying tag te lezen en wat lief dat je vindt dat ik hem verdien. Ik ga hem zondag op mijn nieuwe blog zetten want ik wil weer proberen om zondag boeken dag te houden op mijn blog dat vindt ik zo'n lekkere dag ervoor :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zondag is hier thuis inderdaad ook meestal boekendag! Veel plezier met de tag, ik ben benieuwd naar je antwoorden!

      Verwijderen