dinsdag 23 oktober 2018

RECENSIE | Planeet Paranoia - Matt Haig

De wereld knoeit met onze geest. De mate van stress en angst neemt toe. Een snelle, gejaagde planeet zorgt voor een snel en gejaagd leven. We zijn meer verbonden, maar voelen ons steeds eenzamer. En we worden aangemoedigd om ons zorgen te maken over alles, van de wereldpolitiek tot onze BMI.

Na jaren van depressie en paniekaanvallen, werd het voor Matt Haig tijd om stil te staan. Hij ging op zoek naar de link tussen wat hij voelde en de wereld om hem heen. Haig bevraagt alles, van ongelijkheid, social media en het nieuws, tot meer dagelijkse dingen zoals de manier waarop we slapen en bewegen, en onderscheid maken tussen lichaam en geest.

Ik begin met het schrijven van deze bespreking binnen een paar minuten nadat ik het boek in kwestie heb uitgelezen. Niet van mijn gewoonte. Meestal moet een boek even bezinken alvorens ik er iets zinnigs over kwijt kan. Maar zo gaat het niet met Planeet Paranoia. Het liefst zou ik de hele wereld onmiddellijk willen vertellen over hoe geweldig het is. Over de inzichten die het me geboden heeft. Over hoe ik maar passages bleef markeren. En over de mogelijkheid dat dit één van de weinige boeken zou kunnen zijn die mijn leven hebben veranderd. Maar misschien loop ik te hard van stapel en moet ik je eerst wat meer vertellen over dit wonderlijke non-fictieboek.

Matt Haig, die je misschien kent van De wezens of Een jongen met de naam Kerstmis, schreef in Planeet Paranoia al zijn bedenkingen neer over "het moderne leven". Zelf heeft de auteur al jaren te kampen met angst- en paniekstoornissen en depressie. Het is door deze bril dat hij naar de wereld van nu kijkt. Naar sociale media, consumentisme, werk- en prestatiedruk, ... Hij legt de link tussen een gejaagde wereld en een gejaagd leven. Een open deur, denk je misschien, maar Haig komt met verrassende inzichten, hoe simpel ze achteraf bekeken ook zijn. Op een laagdrempelige en overzichtelijke manier vat hij het leven in een chaotische wereld samen en geeft hij ook heel concrete tips over hoe je je hierin staande kunt houden.

Het boek is vrij fragmentarisch en hoewel er een zekere samenhang is tussen de verschillende hoofdstukken, zijn ze bijna allemaal los van en door elkaar te lezen. (Een warboel van een boek over een warboel van een wereld, aldus Haig.) Eigenlijk leest het boek bijna als een blog. Een heel boeiende en beklijvende blog. Voor een groot stuk autobiografisch ook. Zo vertelt hij eerlijk en rechtuit over zijn paniekaanvallen in het winkelcentrum, zijn drankverslaving en hypochondrie. Tegelijk haalt hij ook wetenschappelijk onderzoek en inzichten van grote denkers aan om zijn ervaringen te ondersteunen. Dit boek is één grote eye opener. Een openbaring, zou ik bijna durven zeggen. Ik blééf maar mooie en treffende passages aanduiden. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze:

"De weg terug naar jezelf gaat via lezen. Ik wil dat je dat onthoudt. Hoe meer je leest, des te meer je te weten komt over het vinden van je weg in moeilijke tijden."

Matt Haig geeft hoop en herstelt het vertrouwen in de mensheid weer een klein beetje. Of dat deed hij toch bij mij. Ik hoop van harte dat je hem de kans geeft bij jou hetzelfde te doen.

Planeet Paranoia