dinsdag 19 juni 2018

RECENSIE | Zeven perfecte dagen - Rosie Walsh

Stel je voor dat je een man ontmoet, een geweldige man, en zes dagen met hem doorbrengt. Aan het einde van deze week ben je er zeker van: dit is hem, de Grote Liefde. En hij denkt hetzelfde. Er is geen twijfel mogelijk.

Dan gaat hij op reis en belooft je dat hij zal bellen, nog vanaf het vliegveld. Maar hij belt niet. Hij laat niets horen. Je vrienden zeggen dat je hem moet vergeten, maar je weet dat ze ongelijk hebben. Er moet iets gebeurd zijn, er moet een reden zijn voor zijn stilte, voor zijn verdwijning.

En stel je nu eens voor dat je gelijk hebt. Er is een reden, maar die kun je niet veranderen. Want die reden, dat ben jij…

Zeven perfecte dagen
In Zeven perfecte dagen maak je kennis met Sarah. Al negentien jaar reist ze iedere zomer van Amerika naar Engeland om haar vrienden en familie op te zoeken. Dit keer loopt ze totaal onverwacht de sympathieke Eddie tegen het lijf. Het is liefde op het eerste gezicht en ze brengen een romantische week samen door. Maar dan vertrekt Eddie op reis en hoewel hij belooft diezelfde dag nog te bellen, laat hij niets meer van zich horen. Sarah is ervan overtuigd dat hem iets ergs overkomen is en probeert op elke mogelijke manier met hem in contact te komen. Wat is er toch met Eddie gebeurd? Waarom reageert hij niet?

Sarah & co
Zeven perfecte dagen bestaat uit drie grote delen, verteld vanuit verschillende perspectieven en aangevuld met brieven. Het verhaal komt een beetje traag op gang en het duurde even voor ik doorkreeg hoe de verschillende personages zich onderling verhouden. Zo is er o.a. een speciale rol weggelegd voor een aantal van Sarahs vrienden. Via hen leer je Sarah heel goed kennen en ze voegen ook echt iets toe aan het verhaal. Gaandeweg kom je ook te weten waarom Sarah Engeland bijna twintig jaar geleden ontvluchtte en hoe haar leven er sindsdien heeft uitgezien. Net als zij wordt je heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop.

Onvoorspelbaar
Toegegeven, toen ik dit boek in handen kreeg, verwachtte ik een voorspelbaar romantisch verhaal inclusief happy end. Ergens halverwege dacht ik wel dus zo'n beetje te weten hoe de vork aan de steel zat. Maar Walsh wist me danig op het verkeerde been te zetten. Toen de waarheid dan eindelijk boven water kwam, zat ik met open mond naar het boek te staren en moest ik toch even een paar keer terugbladeren en herlezen. Dit had ik niet zien aankomen!

Zeven perfecte dagen is een originele feelgood roman met bijzonder sympathieke personages en een paar plottwists waar je mond van open zal vallen. Een aanrader voor de zomer!

Zeven perfecte dagen
Oorspronkelijke titel: The man who didn't call (Vertaling door Anne Jongeling)