maandag 25 juni 2018

RECENSIE | De wijsheid van wolven - Elli H. Radinger

Hou van je familie, zorg voor degenen om je heen, geef nooit op en maak altijd tijd om plezier te hebben - dit zijn de gouden regels van wolven. Deze opmerkelijk intelligente dieren bekommeren zich om ouderen en zieken, voeden hun jongen liefdevol op en kunnen tijdens het spelen alles om zich heen vergeten. Ze denken, dromen, maken plannen en communiceren effectief met elkaar - en lijken zo meer op de mens dan we denken.



De wolf is een dier dat me altijd geïntrigeerd heeft. Toen ik Elli Radinger een tijdje geleden op televisie zo bevlogen zag en hoorde praten over deze dieren, zette ik haar boek De wijsheid van wolven direct bovenaan mijn leeslijstje. 

Passie voor wolven
Elli Radinger gaf zo'n dertig jaar geleden haar carrière als advocate op om in Yellowstone wolvenonderzoek te gaan doen. Sindsdien leeft ze met en voor wolven, ze heeft er echt haar levenswerk van gemaakt. Dat wordt ook al snel duidelijk tijdens het lezen van haar boek. Aan alles kun je merken dat dit boek geschreven vanuit een passie, eerder dan vanuit wetenschappelijke kennis; vanuit het hart in plaats vanuit het hoofd. 

Wat wij kunnen leren van wolven
In een twintigtal hoofdstukken belicht Radinger verschillende wolvenwijsheden. Het familieleven, communicatie, leidinggeven, vriendschap, rouw, zorgen voor ouderen, ... Allemaal vlakken waarop wij mensen heel wat kunnen leren van wolven. Aan de hand van haar eigen ervaringen en expertise legt ze op een heel toegankelijke manier de link tussen mens en wolf. Dit boek leest als een roman en Elli's verhalen bezorgden me regelmatig kippenvel.

Prachtige foto's
Dit hardcoverboek heeft een prachtige kleurenfotokatern in het midden en bij elk hoofdstuk is er ook een zwart-witfoto toegevoegd. Tijdens het lezen bladerde ik regelmatig terug naar de foto's, ik kan er uren naar kijken.

De wijsheid van wolven is een boeiend boek voor iedereen die gelooft in de bijzondere band tussen wolf en mens of zich daarvan graag laat overtuigen. De prachtige foto's maken het boek af.


De wijsheid van wolven
Oorspronkelijke titel: Die Weisheit der Wölfe (Vertaling door Davida van Dijke)
Elli H. Radinger
Aantal pagina's: 287
ISBN 9789400509696
Uitgeverij Lev. (mei 2018)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten