woensdag 6 december 2017

RECENSIE | Hier zijn geen woorden voor - Kelsey Crowe & Emily McDowell

Iedereen heeft wel eens te maken met verdriet of ziekte, maar hoe reageer je wanneer mensen in je naaste omgeving met moeilijke situaties geconfronteerd worden? Deze vertaalde uitgave van There is no good card for this helpt je het juiste te zeggen en doen op momenten dat anderen je het meest nodig hebben. Empathiedeskundige Dr. Kelsey Crowe en illustratrice Emily McDowell schreven en illustreerden deze nuchtere handleiding met waargebeurde verhalen en luchtige illustraties. Met dit boek sta je nooit meer met je mond vol tanden en leer je de beste versie van jezelf te zijn op belangrijke en vaak moeilijke momenten.


Het overkomt me over het algemeen niet zo vaak, maar wanneer iemand in mijn omgeving iets ergs overkomt, sta ik wel eens met mijn mond vol tanden. Neem ik contact op of beter niet? Zo ja, wat zeg ik dan? Wat kan ik doen om te helpen? Empathiedeskundige Kelsey Crowe en illustratrice Emily McDowell sloegen de handen in elkaar voor deze praktische gids die antwoord geeft op dit soort vragen.

Zwaar onderwerp, luchtig boek
Ondanks het zware onderwerp weten de dames het luchtig en bij momenten zelfs grappig te houden. De vrolijke illustraties dragen daar zeker toe bij. Getuigenissen van Kelsey en Emily worden afgewisseld met lijstjes, tips en praktische adviezen. Heel handig vond ik het 'spiekbriefje' achteraan. Het doet misschien wat gekunsteld aan om in moeilijke situaties je toevlucht te nemen tot standaard zinnetjes, maar als je écht niet weet wat te zeggen kan het wel van pas komen.


Confronterend
Daarnaast is het boek ook best confronterend. Iedereen heeft wel eens met de beste bedoelingen verkeerde dingen gezegd in moeilijke situaties. Wanneer je ze zwart op wit ziet staan, merk je pas hoe fout ze eigenlijk zijn. Ongevraagd (medisch) advies, ongebreideld optimisme en het Alles-Draait-Om-Mij-Syndroom staan hoog op het niet-doenlijstje.


Amerikaanse insteek
Dit boek werd oorspronkelijke uitgegeven in Amerika. Daardoor doen sommige getuigenissen en adviezen wellicht een beetje vreemd aan. Los van mijn kooktalent, zie ik mezelf nog niet zo snel een ovenschotel voor iemands deur achterlaten. 

Af en toe een stukje
Er staat dan misschien geen wereldschokkend nieuwe informatie in, Hier zijn geen woorden voor kan zeker een houvast bieden. Verder is de vormgeving ook gewoon erg leuk en nodigt het boek uit tot lezen. Misschien niet in één ruk, maar af en toe een stukje, wanneer je het het meest nodig hebt. 


Hier zijn geen woorden voor
There is no good card for this (Vertaling door Trijnie Duut)
Kelsey Crowe & Emily McDowell
Aantal pagina's: 288
ISBN 9789043919999
Uitgeverij Kosmos (november 2017)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten