donderdag 4 mei 2017

RECENSIE | Waarom een bos geen ramen heeft - Korneel De Rynck & Joris Thys

Waarom een bos geen ramen heeft is een bundel met achtentwintig verrassende, licht filosofische dierenverhalen voor kinderen van 8 tot 108 jaar.

Over de spin die zijn draad kwijt is maar hulp krijgt uit onverwachte hoek. Over de zalm die het grondig beu is om te zwemmen. Over de olifant die liever een mug zou zijn. Maar ook over de botsing tussen de duizendpoot en de sprinkhaan, de zwaarste botsing ooit in het bos. En over het grote geheim van de kraai…


Ik val maar gelijk met de deur in huis: wat heb ik genoten van dit boek! Waarom een bos geen ramen heeft is een boek vol korte verhalen met dieren in de hoofdrol. Het deed me denken aan de verhalen van Toon Tellegen die we vroeger op school lazen. 

Alle dieren hebben een eigenzinnig karaktertje waarmee en waardoor ze in de meest absurde situaties belanden. Hun spitsvondige dialogen en fantastische woordgrapjes zorgden ervoor dat ik me gniffelend en soms zelfs hardop lachend een weg baande door dit bos boek. Ik had me voorgenomen om elke dag één of twee verhalen te lezen, maar dat is niet gelukt. In één ruk werden alle achtentwintig verhalen verslonden. En daarna gewoon nog een keer. Of twee.

Ieder verhaal is daarbij ook nog eens prachtig geïllustreerd door Joris Thys. De dieren zijn allemaal even kleurrijk en vrolijk en ze hebben zo'n levendige gezichtsuitdrukking dat het wel mensen lijken. Van deze prenten heb ik evenveel genoten als van de verhalen die erbij horen.


Je zou Waarom een bos geen ramen heeft als een voorleesboek kunnen bestempelen, maar dat zou het boek tekort doen. Ook voor volwassen lezers, die de diepere laag van de verhalen beter zullen begrijpen, is dit meer dan vermakelijk lees- en kijkvoer. 


Waarom een bos geen ramen heeft
Korneel De Rynk & Joris Thys
Aantal pagina's: 96
ISBN 9789461315489
Uitgeverij Van Halewyck (maart 2017)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten