zaterdag 18 maart 2017

Waarom ik fan ben van luisterboeken

Na mijn grote luisterboekenexperiment verloor ik de luisterboeken een tijdje uit het oor oog. En uit het oog, uit het hart. Tot Elly's Choice opeens Bookchoice werd en je van elk e-boek ook de luisterversie kon downloaden. Toen was ik weer om!


Ik word er zen van
Mijn dagelijkse uurtje in de auto, doelloos zappend tussen radiozenders om reclame en geleuter te vermijden, is vervangen door een dagelijks uurtje ontspannen luisterlezen. Ik ben veel rustiger wanneer ik op mijn bestemming aankom en jaag me minder snel op in het verkeer. Luisterboeken zouden zo maar eens de oplossing kunnen zijn voor verkeersagressie.

Ze zijn betaalbaar en makkelijk verkrijgbaar
Er zijn tegenwoordig verschillende betaalbare manieren om audioboeken te beluisteren. Zelf leen ik luisterboeken op cd bij de bibliotheek en krijg ik iedere maand acht recente audioboeken via Bookchoice. Dit zijn een hoop kleine mp3-bestandjes die je op eender welk audioapparaat kunt afspelen, zonder app, zonder streaming. Als je lid bent van de Nederlandse bibliotheek heb je via de Luisterbieb toegang tot zo'n 750 luisterboeken. Abonnementsdienst Storytel biedt voor tien euro per maand een paar duizend audioboeken aan.

Ik neem meer details op
Ik heb gemerkt dat van een luisterboek veel meer informatie blijft hangen. Van De vrouw met de sleutel kan ik me details herinneren die ik nooit opgeslagen zou hebben als ik het boek zelf gelezen had. In mijn haast om te weten te komen wat er verderop in het boek gebeurt, durf ik al wel eens stukjes missen. Met een luisterboek kan ik niet anders dan wachten en luisteren. 

Ze nemen geen plaats in
Net zoals iedere andere boekenwurm kamp ik met een chronisch plaatsgebrek in mijn boekenkast. Dit weekend staat er weer maar eens een reorganisatie op de planning om hier weer voor even komaf mee te maken. Met (digitale) luisterboeken ga je dat dus nooit voor hebben he. Onderweg geldt net hetzelfde: ze nemen zelfs minder plaats in dan een e-reader, want ze staan op je smartphone.

Geen vermoeide ogen meer
Acht uur per dag achter een computerscherm voor mijn werk, daarna thuis nog een paar uur bloggen, televisie kijken of lezen. Af en toe zijn mijn ogen gewoon te moe en dansen de lettertjes voor mijn ogen. Luisterboeken to the rescue! Alleen oppassen dat ik niet in slaap val...

Ben jij fan van luisterboeken of net niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten