maandag 31 augustus 2015

RECENSIE | Zinsbedrog - Lizi Mulder

Jolien Daems, Jo voor de vrienden, keert na een pijnlijke echtscheiding van Limburg terug naar haar roots in Antwerpen. Ze vindt een leuk appartement in een fijne buurt en kan aan de slag bij een Italiaans restaurantje niet ver daarvandaan. Kort na haar verhuizing blijkt echter dat Zoë Kok, de vorige bewoonster van Jo's flat, een tijd geleden dood werd aangetroffen in het stadspark. Het onderzoek is nog altijd lopende en het feit dat Zoë vermoord is, werpt een schaduw over Jo's nieuwe toekomst. Gelukkig kan ze rekenen op haar bovenbuur Steve, hoofdinspecteur bij de Antwerpse politie en belast met het onderzoek naar de dood van Zoë. Ondanks Jo's voornemen om zich niet snel weer te binden worden ze smoorverliefd op elkaar. Hun prille geluk lijkt hun echter niet gegund want al snel beginnen er rare dingen te gebeuren in de buurt van hun appartementsgebouw en als Jo's leven in gevaar is, begint de ellende pas goed.

Ik heb het al vaker gezegd, een Vlaams boek is voor mij altijd een beetje thuiskomen. Het taalgebruik, de omgeving, ja zelfs de persoonlijkheden van de personages zijn soms veel herkenbaarder. Zo ging het ook met Zinsbedrog, het debuut van Lizi Mulder. Het verhaal speelt zich af in Antwerpen en er zitten ook een paar sappige stukjes "Aantwaarps" in verwerkt die ik in mijn hoofd ook echt zo uitsprak. Heel leuk!

Zinsbedrog wordt omschreven als een romantische thriller en ik was heel benieuwd hoe de schrijfster deze twee elementen op een geloofwaardige manier zou weten te combineren. Het lukt haar heel goed, al zou ik het boek eerder een spannende roman noemen. Er gebeuren heel wat spannende dingen, maar de romantische kant van het verhaal neemt soms de overhand. Niet dat ik dat erg vond, integendeel. Zo droomde ik weg bij de romance tussen Jolien en Steve en werd dan af en toe ruw teruggehaald naar de realiteit door een spannende plotwending. Zolang je dit boek niet begint te lezen in de veronderstelling dat je een nagelbijtend spannende thriller in handen hebt, is er geen enkel probleem!

De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt en realistisch, ze passen perfect in de hippe omgeving van het Zuid. Wel had ik er soms moeite mee om de Jolien uit het verleden te rijmen met de vrouw die ze nu is. Ook zijn er een aantal personages die weinig toevoegen aan het verhaal, zoals de vriendin van Zoë die opeens komt logeren of de nieuwe vriendin van Jo's vader. Daardoor kreeg ik het gevoel dat de auteur net iets te veel verhaallijnen in het boek wil verwerken. Less was in dit geval more geweest.

De cover vind ik vrij gewoontjes en niks doet vermoeden dat er een geslaagd debuut achter schuilgaat. Laat je hierdoor dan ook niet misleiden, want Lizi Mulder is een veelbelovende schrijfster met een vlotte, eigen stijl die zich kan meten met veel bekendere auteurs. Het is me dan ook raadsel waarom dit debuut niet meer aandacht heeft gekregen in Vlaanderen. Zinsbedrog bewijst dat niet alleen gehypete boeken de moeite waard zijn!

Zinsbedrog
Lizi Mulder
Aantal pagina's: 240