woensdag 22 oktober 2014

RECENSIE | Aangeraakt - Lisa Gardner

Als Libby Denbe en haar man Justin op een avond thuis komen van een etentje stoten ze in hun huis op een bende kidnappers. Samen met hun vijftienjarige dochter Ashlyn worden ze verdoofd en ontvoerd. Wanneer ze weer bij bewustzijn komen, bevinden ze zich in een verlaten gevangenis. Het is al snel duidelijk dat de ontvoerders wel heel veel over hen weten en dus waarschijnlijk geen onbekenden zijn. Ex-politieagente en privé-onderzoeker Tessa Leoni wordt ingeschakeld om samen met de lokale politie en de FBI het gezin Denbe levend en wel terug te vinden. Terwijl de Denbe's voor hun leven vechten staan de speurders voor een raadsel. Waarom wordt een heel gezin tegelijk ontvoerd? En waarom komt er geen losgeldeis?

De boeken van Lisa Gardner stonden al een hele tijd op mijn leeslijstje, maar toch kwam het er maar niet van ze te lezen. Ik was dus heel blij toen ik de kans kreeg om haar nieuwste boek te lezen.

In Aangeraakt komt er van in het begin een heleboel informatie op je af. Het perspectief wisselt bij ieder hoofdstuk. Nu eens bekijk je de gebeurtenissen door de ogen van de rechercheurs die onderzoek doen, dan weer door die van Libby Denbe. Daardoor voelt alsof je de rechercheurs steeds een stapje voor bent, je hebt de informatie dan namelijk al uit de eerste hand van Libby. Een groot pluspunt, want ik hou ervan om als een echte speurneus op zoek te gaan naar de waarheid.

Tegelijk laat Gardner je ook over veel dingen lang in het ongewisse. Iedere keer wanneer ik dacht dat de ontknoping nabij was, werd ik weer op het verkeerde been gezet. Niets is wat het lijkt en iedereen heeft geheimen. Niet in het minst onderzoeker Tessa Leoni zelf.

Waar in veel thrillers de menselijke verhoudingen naar de achtergrond verdwijnen, staan ze hier juist centraal. Zo neemt Lisa Gardner het huwelijks- en gezinsleven serieus op de korrel. Tijdens hun verblijf in de gevangenis zijn de Denbe's op elkaar aangewezen en het is al gauw duidelijk dat ze allemaal hun geheimen hebben. Hun vertrouwen in elkaar wordt danig op de proef gesteld en ze vragen zich af of een leven samen überhaupt nog wel mogelijk is, aangenomen dat ze deze beproeving overleven natuurlijk.

Aangeraakt is een originele en vooral geloofwaardige thriller waarin niets is wat het lijkt en waarin iedereen lijkt te liegen dat het gedrukt staat. Je valt letterlijk van de ene verbazing in de andere. Dit boek was voor mij een hele aangename kennismaking met het oeuvre van Lisa Gardner. Haar andere boeken blijven dus zeker op mijn leeslijstje staan!

««««

Aangeraakt
Oorspronkelijke titel: Touch and Go (Vertaling door Els Franci-Ekeler)
Lisa Gardner
Aantal pagina's: 448
ISBN 9789023486800
Uitgeverij Cargo (september 2014)

1. Klinkt spannend Annelies! Ik heb dit boek best vaak over de toonbank zien gaan, dus ben er eigenlijk wel benieuwd naar geworden!

2. Klinkt super! De laatste van Gardner, In haar naam, vond ik tegenvallen, maar was tevens mijn eerste kennismaking met deze schrijfster dus ik stel graag mijn mening bij met deze thriller. Het boek gaat op mijn NTL-lijst :-)