zondag 13 juli 2014

RECENSIE | Feniksvrouw - Rachelle Verhage


Anouk is al in de dertig en heeft tot grote ergernis van haar moeder nog steeds geen huwbare man aan de haak geslagen. Als ze op een dag de iets oudere Olaf ontmoet, denkt ze die man eindelijk gevonden te hebben. Ze is op slag verliefd op hem. Zo verliefd dat ze alle alarmsignalen negeert, zelfs als Olafs slechte buien steeds vaker de kop op steken. Anouk denkt dat ze hem kan "genezen" door voor hem te zorgen en alles te doen zoals hij het wil. Ook haar moeder denkt er zo over. Ze doet haar uiterste best, tot Olaf haar laatste grens overschrijdt en Anouk eindelijk beseft dat het nooit meer goed komt tussen hen.

Feniksvrouw is een deels autobiografische roman, de eerste van de hand van Rachelle Verhage. Er staat wel "roman", want dat is het officieel, maar ik vond het lezen als een thriller. Een hallucinante, schokkende thriller die een diepe indruk op mij achterliet. 

Het verhaal van Anouk wordt afgewisseld met flashbacks naar Olafs oorlogsverleden. Aan de Balkanoorlog hield Olaf niet alleen een gebroken hart over, maar ook een Posttraumatische Stressstoornis (PTSS). Door het lezen van deze hoofdstukken kreeg ik als lezer toch iets meer begrip voor Olafs gedrag. Rachelle schildert hem niet af als een door en door slechte man - wat zoveel makkelijker geweest was - en dat vind ik heel moedig van haar.

De schrijfstijl is rauw en niets verbloemend, maar toch aangenaam om te lezen. In het begin deden de dialogen wat gekunsteld aan, maar dat gevoel kon ik snel achter mij laten. Het lijkt wel alsof de auteur naarmate het boek vordert ook meer voeling krijgt met het schrijven, in het verhaal groeit als het ware. 

De personages zijn sterk en goed uitgewerkt. Ik leefde echt mee met Anouk. Ik hoopte niet alleen dat ze een uitweg zou vinden, ik duimde ook dat het iets zou worden tussen haar en Niels én ik ergerde me blauw aan haar moeder.

Met Feniksvrouw heeft Rachelle Verhage letterlijk en figuurlijk haar ziel blootgelegd. Een roman die leest als een thriller, rauw en choquerend. 

««««

Feniksvrouw
Rachelle Verhage
Aantal pagina's: 320
ISBN 9789032514327
Uitgeverij De Fontein (Juli 2014)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten