maandag 26 augustus 2013

Muziek in mijn hoofd

Bij elke film hoort een soundtrack, maar vaak leg ik tijdens het lezen van een boek ook de link met een liedje. Of net andersom, ik hoor een liedje op de radio en ik moet onmiddellijk aan een bepaald boek denken. Vandaag zet ik zo een paar combinaties op een rijtje. Omdat ik de verbanden tussen boek en muziek puur op gevoel leg, lijken sommige keuzes op het eerste zicht misschien niet echt logisch.

Als de keukenvloer helt - Inge Pelemans /// Torn - Natalie Imbruglia
Manon leeft nu al enkele jaren gelukkig samen met Giel. Haar verleden met de gewelddadige Daniël heeft ze achter zich gelaten. Tenminste, dat denkt ze. Als ze plots te horen krijgt dat de pijn in haar heup mogelijk kanker is, wil ze het einde van haar leven geheel alleen doorbrengen. Niemand hoeft te weten dat ze misschien dood gaat. Of is het haar verleden dat aan een inhaalmanoeuvre is begonnen?
Recensie volgt snel!




De sluwe verleider - Nynke Laanstra /// S&M - Rihanna
Fien Bolhuis is achttien jaar getrouwd als ze vanuit een onverwerkt jeugdtrauma haar heil zoekt in een losbandige seksaffaire. Wanneer haar man dit ontdekt, is er voor hem maar één optie: ze moet lijden. Hij bedenkt een kwaadaardig plan voor haar ondergang en brengt haar oog in oog met haar vroegere kwelgeest: de sadistische hoofdzuster die haar leven tot een hel maakte...
Recensie lees je hier!



Kom naar huis - Julie Kibler /// Stay - Rihanna
De 89-jarige Isabelle McAllister vraagt haar kapster Dorrie om een grote gunst: ze vraagt haar om met haar half Amerika te doorkruisen zodat zij in haar geboortestad een begrafenis kan bijwonen. Zonder verdere uitleg. Dorrie, die graag even weg is van alles vanwege de zorgen om haar tienerzoon en nieuwsgierig is naar de geheimen uit Isabelles verleden, stemt toe. Niet wetend dat ze een reis tegemoet gaat die beide vrouwen voorgoed zal veranderen. Tijdens de lange autorit vertelt Isabelle hoe ze als jonge, eigenzinnige tiener in de jaren dertig in Kentucky verliefd werd op de zwarte zoon van de huishoudster, in een tijdperk waarin zo'n relatie onmogelijk was. Het verhaal van deze verboden liefde en de tragische gevolgen ervan zetten Dorrie aan het denken. Ze realiseert zich dat het tijd is om een aantal cruciale beslissingen in haar eigen leven te nemen.
Recensie lees je hier.



Voor jou - Jojo Moyes /// Bonfire Heart - James Blunt
Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen - een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg. Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?
Recensie lees je hier.



De Teruggekeerden - Jason Mott /// Losing my religion - R.E.M.
Op een zonnige dag in augustus 1966 verdrinkt de achtjarige Jacob, zoon van Lucille en Harold Hargrave. Bijna vijftig jaar later staat hij voor hun deur. Blakend van gezondheid, nog steeds acht jaar oud. En Jacob is niet de enige die is teruggekeerd uit de dood. Overal in de wereld duiken Teruggekeerden op, en al gauw zijn het er zo veel dat steeds meer mensen zich bedreigd voelen. Niemand begrijpt waarom het gebeurt, hoe het mogelijk is. Maar één ding is zeker: in de chaos die volgt zal iedereen uiteindelijk een keuze moeten maken.
Recensie lees je hier.



Familiestuk - Mireille Van Hout /// Lili Marleen - Marlene Dietrich
Na de dood van haar moeder probeert Hanneloor de band met haar oudere zus Isolde aan te halen. Isolde blijft echter zwijgen over wat er gebeurde in dat allesbepalende oorlogsjaar tijdens haar jeugd in een Brabants dorp. Wanneer Isolde langzaam weg lijkt te kwijnen, besluit Hanneloor zelf in het verleden te duiken. Tijdens haar zoektocht stuit ze op een groot familiegeheim dat haar leven voorgoed verandert.
Recensie lees je hier.



Leg jij ook soms van die verbanden als je leest? Welk boek en welk lied horen voor jou onlosmakelijk bij elkaar?

6 opmerkingen:

  1. Hele mooie Annelies! Knap dat je zo die liedjes in je gevoel bij een boek plaatst. Dan moet je wel iets van beken en muziek kennen natuurlijk. Mij spreekt het alvast enorm aan, maar ik doe het zelf niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk gedaan! Ik vrees dat ik te weinig van muziek ken om dit te doen! Ik herinner me steeds wel de deuntjes of het refrein of zo maar om dan titel en uitvoerder terug te vinden :s

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke post! De 'In de ban van de ring'-trilogie las ik met een cd van Moby op repeat. Als ik nu toevallig een nummer van Moby hoor, voel ik meteen weer de sfeer van het boek. Heerlijk is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te lezen, Annelies. Knap van je. Ikzelf heb dat helemaal niet moet ik bekennen !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je muziek hebt gekoppeld aan een boek!
    Ik ken boeken eigenlijk niet maar ik moet zeggen dat ik Torn en Losing My Religion beide erg gave nummers vind :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie, originele post. Ik link zelf het boek Noordwaarts van Willy Vlautin altijd met het album van Lana del Rey, en dat terwijl het boek een eigen soundtrack heeft ;)

    BeantwoordenVerwijderen