zaterdag 6 april 2013

Vraag het oma!

Foto: DEEL & WIN!

Deel dit bericht en win 'Vrij spel'! Wat zou jij van je oma (of opa) willen weten over de oorlog? Stuur je vraag in via twitter #vraagoma, reageer hier of laat een reactie achter op vragenaanoma.nl.

Mijn oma deed er in 1943 ach...See More
Wat zou jij van je oma (of vooruit, opa mag ook) willen weten over de oorlog? Stuur je vraag in via #vraagoma, reageer hier of op vragenaanoma.nl

Simpele vragen mogen ook: Heeft u het koud gehad? Had u stiekem een radio in huis? Vierde u uw verjaardag in oorlogstijd? #vraagoma
Bron: facebook.com/vrijspel

Een tijdje geleden al las ik het boek Vrij Spel van Carlijn Vis (recensie lees je hier). Het boek is gebaseerd op de belevenissen van Carlijns eigen grootmoeder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ellis Brandon is namelijk de laatste vrouwelijke Engelandvaarder die nog in leven is. Aan het boek ging een eindeloze reeks interviews vooraf. Naar aanleiding van deze interviews ontstond het Vraag het oma!-project.

Welke (oorlogs)vraag zou jij graag aan je (groot)ouders stellen? Dat is waar het hele project om draait. In aanloop naar 4 en 5 mei (Nationale Dodenherdenking en Bevrijdingsdag in Nederland - In België geen feestdagen) verzamelt Carlijn Vis allerlei vragen aan oma. De bedoeling is om verschillende generaties samen te brengen en in gesprek te laten gaan over de Tweede Wereldoorlog.

Laat je 3 vragen achter op Twitter (#vraagoma), Facebook of de blog van Carlijn Vis en maak tegelijk kans op twee kaartjes voor de musical Soldaat van Oranje.


Toen ik van Uitgeverij Atlas Contact een mailtje kreeg over dit project wist ik: Dit moet ik delen! Ik ben niet alleen fan van oorlogsromans, ik vind die periode uit de geschiedenis ook vreselijk interessant. Ik weet zelf niet veel over het oorlogsverleden van mijn grootouders. Mijn grootouders langs vaders kant waren oud genoeg om heel wat herinneringen te hebben aan de oorlog, maar ze praatten er niet graag over en ze zijn helaas allebei overleden toen ik nog veel te jong was om er vragen over te stellen. Ik zou ze graag volgende vragen stellen:

  • Hoe werkte het systeem van de voedselbonnen in de praktijk? Wat was er zoal te eten?
  • Hoe werd er in het begin van de oorlog omgegaan met collaborateurs? Vond iedereen ze toen al "fout" of werd er nog niet zo zwaar aan getild?
  • Hadden jullie tijdens de bezetting soms contact met de Duitsers? 
  • Hoe ging het er na de bevrijding aan toe, toen het normale leven weer op gang kwam?


Welke vragen zou jij stellen aan je grootouders?


Tot de volgende keer!
Annelies

9 opmerkingen:

  1. Mijn vraag zou zijn: Mam, hoe voelt honger?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet dat mijn opa noodgedwongen bloembollen at in de hongerwinter, maar ik heb eigenlijk nooit gevraagd wat hij ervan vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou aan mijn oma vragen:
    1. was het voor jou belangrijker hoe het met je kinderen ging of hoe het verloop van de oorlog was?
    2. zou je meer hebben willen doen, dan je al gedaan hebt, tijdens de oorlog (verzet e.d.)
    3. hoe keek je persoonlijk aan tegen de mannen die in het Duitse leger zaten, gaf je hen bijvoorbeeld ook te eten als je zag dat ze honger hadden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook vooral heel erg benieuwd naar het eten in die tijd. Mijn oma is een echte levensgenieter. Ze houd ontzettend van lekker eten en koken en daarom ben ik benieuwd hoe zij het systeem met de voedselbonnen e.d. heeft ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor dikwijls dat oudere mensen vaak niet graag dingen weggooien omdat ze een tijd van schaarste hebben gekend. Misschien is ze daarom ook zo'n levensgenieter geworden? Ik vraag me ook vaak af hoe het leven zou zijn als alles op de bon was, niet enkel voedsel.

      Verwijderen
  5. Ik heb hier eigenlijk nog nooit over nagedacht. Ik heb sowieso nooit iets over de oorlog aan mijn oma gevraagd. Maar nu kan het nog! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aan mijn opa kan ik niet meer vragen wat ik zou willen weten, hij heeft in een rij gelopen om naar de treinen te worden afgevoerd gelukkig heeft zijn vader zijn plek ingenomen en is die afgekeurd. De verhalen erover zijn vaag omdat opa er al lang niet meer is maar ik had graag van hem gehoord hoe dit was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, wat een heftig verhaal. Jammer dat je daar niet meer over te weten kunt komen.

      Verwijderen