maandag 29 april 2013

Boeken van toen #2

Al bijna een jaar lang pen ik na het lezen van een boek mijn persoonlijke mening hier neer op mijn blog. Natuurlijk las ik in het preblogtijdperk ook veel boeken en ook toen al schreef ik mijn deskundige mening neer in een Uitgelezen-boekje, ieder boek kreeg van mij een score op 10. In deze nieuwe rubriek deel ik het leukste en meest opvallende leesvoer van toen met jullie!



Dood van een soldaat - Johanna Spaey
Op een hete augustusdag wordt een oorlogsveteraan met ingeslagen schedel gevonden. Als Sara Sondervorst, de dorpsarts, een poging doet om de moordenaar te vinden, blijkt al snel dat de dode man de perfecte 'haatverzamelaar' was. Vrouwengek, vechtjas en laffe soldaat...
Kortom: niet een man die veel tranen verdient. Zeker niet in de ogen van Sara's ex-verloofde, een verminkte officier die het niet kan laten om Sara's geheimen een voor een bloot te leggen.

Dit boek (met erg veel personages) is een aparte mengeling van misdaad, humor, liefde en seks. Niet zomaar een doorsnee thriller, van dit genre moet je echt houden.
Score in 2007: 8/10


April in Parijs - Michael Wallner
Parijs, 1943. Overdag werkt de jonge soldaat Roth als tolk voor de Duitse geheime dienst. Hij is echter geen overtuigd nazi en in zijn vrije tijd trekt hij zijn burgerkleding aan en doet hij zich voor als Fransman. Tijdens een van zijn wandelingen ontmoet hij de geheimzinnige Française Chantal, de dochter van een boekhandelaar. Hij raakt in de ban van haar schoonheid en een romance ontluikt. In werkelijkheid werkt Chantal voor de verzetsgroep van haar vader en is ze slechts in Roth geïnteresseerd omdat ze hoopt via hem informatie los te krijgen. Te laat ziet ze in dat de jonge Duitser meer voor haar betekent dan ze aanvankelijk dacht. En ook Roth bemerkt pas dat het om meer dan een onschuldige liefde gaat als hij de tijd niet meer terug kan draaien.

Ook jaren geleden al las ik veel oorlogsromans. Deze is me tot op vandaag bijgebleven omdat de onmogelijke romance van Roth en Chantal zo mooi en aangrijpend in beeld wordt gebracht.
Score in 2007: 8/10


Boetekleed - Ian McEwan
Het is 1935. Briony en Cecilia Tallis, twee zussen uit een rijke Engelse familie, brengen met hun familie de zomer door op een landgoed. Het lijkt een normale hete zomerdag te gaan worden, maar als Briony haar zus en hun vriend Robbie bespiedt bij de fontein van het landhuis krijgt dit voorval door haar verbeeldingskracht grote gevolgen. Als later op de dag een misdaad gepleegd wordt beschuldigt ze Robbie hiervan. Dit heeft desastreuze gevolgen en verandert het leven van alledrie voorgoed.

Dit boek werd heel mooi verfilmd als Atonement, met Keira Knightley in de hoofdrol. Ik las het boek nog voor de film uitkwam, maar ik vind beiden bijna even goed.
Score in 2008: 9.5/10


Orchideeënspoor - Michelle Wan
Bedie Dunn, een jonge vrouw uit Canada, verdween bijna twintig jaar geleden tijdens een wandelvakantie in de Dordogne. Werd ze het slachtoffer van een ongeluk? Of werd ze vermoord? Jaren later wordt haar tweelingzus Mara nog steeds verscheurd door twijfels en verdriet, en ze besluit naar Frankrijk te verhuizen in de hoop antwoord op haar vragen te vinden. Mara's onderzoek naar de wandelgangen van haar zus raken in een stroomversnelling wanneer ze in een tweedehandswinkeltje een camera vindt waarvan ze zeker is dat die van Bedie is geweest. In de camera bevindt zich een bijna versleten filmrolletje, waarop foto's blijken te staan van zeldzame wilde orchideeën. Mara is ervan overtuigd dat de foto's aanwijzingen bevatten, en ze neemt contact op met Julian Wood, een zonderlinge orchideeënexpert. Zou het mogelijk zijn om aan de hand van de foto's Bedies laatste wandeltocht te reconstrueren? Julian gelooft er niet in, maar de laatste foto van het rolletje brengt hem aan het twijfelen een foto van een in Frankrijk onbekende orchideeënsoort. Als ze deze plant terugvinden, zouden ze weleens dicht bij de oplossing van Bedies verdwijning kunnen zijn.

Orchideeën zijn mijn favoriete bloemen, dat was de belangrijkste reden dat ik dit boek kocht op het Boekenfestijn. Ik ging er van uit dat dit boek een roman zou zijn, maar onverwacht had het toch meer weg van een thriller dan ik dacht. Aanrader!
Score in 2008: 9/10

3 opmerkingen:

  1. Boetekleed wil ik heel graag nog lezen. Ik vond de film echt fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke post! Boetekleed zou ik ook nog wel graag willen lezen, volgens mij ken ik de film zelfs niet..

    BeantwoordenVerwijderen