donderdag 5 juli 2012

RECENSIE | Ysabella - Judith Visser

Vanaf het moment dat Jill Valens nietsvermoedend de Rotterdamse bibliotheek binnenstapt, is niets meer zoals het was. Ze hoopt daar rust en inspiratie te vinden, en wil even weg uit de stress van haar veeleisende leven als bekend schrijfster. Maar in plaats daarvan heeft ze een onheilspellende ontmoeting en is ze getuige van een dramatisch ongeluk. Is dat allemaal toeval of heeft het een betekenis?

Voor ze het weet is Jill het middelpunt van een zenuwslopende race tegen de klok waarin leven en dood op het spel staan…

Hier kon je al lezen over de impulsaankoop die dit boek eigenlijk was. Ik heb het ondertussen ook effectief gelezen en deel graag mijn mening met jullie.

Tijdens het lezen van het boek had ik vaak de indruk dat ik een brochure van de Rotterdamse bibliotheek in handen had. Toen ik eens goed keek, viel het mij op dat ik er niet eens zo ver naast zat. Vooraan in het boek, bij de kleine lettertjes, vond ik dit: "De oorspronkelijke uitgave van Ysabella was het Rotterdams Leescadeau van 2008 en werd geschreven in opdracht van Bibliotheek Rotterdam en Gemeente Rotterdam.". Dat verklaarde al een hele hoop!

Ysabella is een vrij dun boekje (wel met harde kaft, altijd een plus voor mij) en het verhaal dat zo veelbelovend leek, wordt hierdoor nogal snel afgerammeld. Het verhaal en vooral de personages krijgen niet de kans zich te ontwikkelen, noch op papier, noch in mijn gedachte. Het leek soms meer op een samenvatting van een boek dan op een echt boek. Verder vind ik het niet echt een thriller, in tegenstelling tot wat er op de kaft staat. Het zou een spannend verhaal kunnen zijn, maar ik was er niet erg van onder de indruk.

Het verhaal zelf vond ik op sommige momenten nogal ongeloofwaardig, niet realistisch, vooral de dialogen. Op het einde van het boek kwam ik er wel achter wat hiervan (waarschijnlijk) de oorzaak was, maar toen was het al te laat om mijn mening over dit boek nog naar de positieve kant te kunnen ombuigen, helaas.

Ik vermoed dat ik het boek leuker zou gevonden hebben als het geen "leescadeau" was geweest, maar een echte thriller. Spijtig, want het verhaal op zich sprak mij wel aan. Dit boek is misschien wel een aanrader als je niet van dikke boeken houdt en toch graag wat te lezen wilt hebben.

Wat ik wel een leuk extraatje vind, is het feit dat je het eerste hoofdstuk van Judith Vissers nieuwe thriller Zeemansbruid (komt uit in november) er gratis bijkrijgt, daarom:

««½

Ysabella