vrijdag 29 juni 2012

Boekenwishlist

Beauty-addicts hebben een wishlist met de laatste nieuwe blush, bronzer of oogschaduw. Boekenwurmen hebben een wishlist met de laatste nieuwe chicklit, thriller of roman. Mijn persoonlijke boekenwishlist hou ik sinds jaar en dag bij in een “boekenboekje” zoals ik dat noem, samen met mijn lijstje uitgelezen boeken. Het is een speciaal hiervoor ontworpen boekje dat ik ooit kreeg in de bib, met o.a. leuke citaten over lezen en boeken (hierover later nog een apart artikel!) Als ik een nieuwe boekentip krijg, vul ik trouw alle gegevens in in mijn boekenboekje en ik sleep het bijvoorbeeld ook altijd mee naar de bib of een boekenbeurs. Sinds het tijdperk van de smartphone (voor mij pas begonnen rond kerstmis 2011) neem ik ook vaak foto’s van boeken die ik nog wil lezen. Hier volgt een selectie van mijn laatste nieuwe must-reads!







De bakkersdochter – Sarah McCoy
Duitsland, 1945. De ergste oorlogsterreur is aan de jonge Elsie voorbij gegaan. Zij en haar familie worden beschermd door een hooggeplaatste nazi die met haar wil trouwen. Maar als er in de kerstnacht een ontsnapt Joods jongetje op de stoep staat, weet Elsie dat ze alles wat ze liefheeft in gevaar brengt als ze de deur van de bakkerswinkel voor hem opent.

El Paso, Texas, zestig jaar later. Journaliste Reba Adams werkt aan een kerstartikel voor het plaatselijke blad en interviewt Elsie, de oudere eigenaresse van een bakkerij aan de andere kant van de stad. Elsie geeft haar verhaal maar moeilijk prijs. Reba’s vragen zijn een nare herinnering aan een donker verleden: haar leven in Duitsland tijdens de oorlogsjaren.

Als de levens van deze twee vrouwen steeds meer met elkaar verweven raken, worden ze gedwongen om de ongemakkelijke waarheid uit het verleden onder ogen te zien en de moed te vinden om te vergeven.


De derde engel - Alice Hoffman
Drie vrouwen die door liefde en vergeving door de jaren heen met elkaar verbonden zijn. Drie bruiloften, omgeven door geheimen en bedrog. Drie generaties, getroffen door hartzeer en verlies. 

In De derde engel wordt de lezer mee teruggevoerd in de tijd, van het hedendaagse Londen, waar Maddy Heller de verloofde van haar zus verleidt, naar de vrijgevochten jaren zestig, waarin Frieda Lewis valt voor een popmuzikant die op zoek is naar een muze, en tenslotte naar de stijve jaren vijftig en Bryn Evans, die haar ex-man niet kan loslaten. 

In het midden van dit ingenieuze web bevindt zich Lucy Green, die als twaalfjarig meisje in een Londens hotel getuige is van een tragische ruzie tussen geliefden. In De derde engel vertelt Alice Hoffman een onvergetelijk verhaal van liefde en vertrouwen. Het is een prachtige roman over de alchemie van de liefde.


Britannia Road 22 – Amanda Hodgkinson
De Poolse Silvana en haar man Janusz worden door de oorlog van elkaar gescheiden: hij moet in dienst en zij probeert vergeefs naar haar familie terug te keren. Zes jaar lang overleeft zij met haar zoontje onder erbarmelijke omstandigheden in de bossen.

Na de oorlog wordt het gezin in Engeland herenigd. In hun huis aan Britannia Road 22 proberen ze een nieuw bestaan op te bouwen, maar zowel Silvana als Janusz wordt achtervolgd door geheimen uit hun verleden.


Welke boeken staan er op jullie wishlist? Hebben jullie ook een speciaal boekje of hoe houden jullie je must-reads bij? 


Tot de volgende keer!
Annelies

Geen opmerkingen:

Een reactie posten