vrijdag 23 november 2018

RECENSIE | De tatoeëerder van Auschwitz - Heather Morris

In april 1942 wordt een jonge Slowaakse Jood naar Auschwitz gedeporteerd. Lale Sokolov staat vanaf dan bekend als gevangene 32407. De SS-officieren benoemen hem tot 'Tätowierer', tatoeëerder. Tweeënhalf jaar lang is hij degene die van duizenden gevangenen een nummer moet maken. Zoals van Gita, vanaf dan gevangene 34902. Terwijl hij gedwongen wordt haar te brandmerken, kerft zij haar naam voor altijd in zijn hart. Na drie jaar wordt Gita op dodenmars gestuurd en komt Lale in een ander kamp terecht. Beiden weten te ontsnappen en gaan op zoek naar elkaar. Gedurende zeventig jaar zwijgen Lale en Gita over het begin van hun relatie. Pas na Gita's dood durft Lale hun uitzonderlijke overleversverhaal te delen.

De tatoeëerder van Auschwitz is gebaseerd op het levensverhaal van Lale Sokolov, een Slowaakse Jood die in april 1942 gedeporteerd wordt. De SS benoemt hem tot "Tätowierer". Bijna drie jaar lang markeert hij zo duizenden gevangenen bij hun binnenkomst in het kamp. Tussen hen bevindt zich ook Gita, het meisje dat zijn hart zal veroveren. Te midden van de gruwel in het kamp bloeit er iets moois tussen hen en ze beloven elkaar dat ze het samen zullen overleven.

Bang om weggezet te worden als collaborateur, zwijgt Lale zijn hele leven over wat hem tijdens de oorlog overkwam. Pas wanneer Gita overleden is, durft hij hun verhaal te delen. Scenarioschrijfster Heather Morris tekende het op en vulde waar nodig aan met fictieve elementen.

Om eerlijk te zijn had ik het de laatste tijd wel een beetje gehad met oorlogsromans. Na een tijdje lijken het allemaal varianten van elkaar. Maar van De tatoeëerder van Auschwitz was ik heel erg onder de indruk. Dat in zulke helse omstandigheden een liefdevolle relatie kan opbloeien, is ongelooflijk. Noem het het lot, dom geluk of puur toeval, maar het liefdesverhaal van Lale en Gita spreekt tot verbeelding. Dankzij de filmische schrijfstijl van Morris, leest het boek heel vlot, ondanks het zware onderwerp.

Lales moed en zijn drang om te overleven en tegelijk zijn medegevangenen te helpen waar het kan, maken hem tot een innemend personage. Zijn functie als Tätowierer stelt hem in staat om eten het kamp binnen te smokkelen. Daarmee redt hij niet alleen Gita's leven, maar ook dat van talloze anderen. Hij blijft hoop koesteren en ik ging uiteindelijk hetzelfde doen.

De belangrijkste boodschap die dit boek uitdraagt is er toch vooral één van hoop en menselijkheid. Dat liefde onder de meest helse omstandigheden kan opbloeien en overleven, is hartverwarmend en stemt hoopvol. De tatoeëerder van Auschwitz is een prachtig eerbetoon dat het lezen meer dan waard is.

De tatoeëerder van Auschwitz
Oorspronkelijke titel: The Tattooist of Auschwitz (Vertaling door Karin de Haas)
Heather Morris